Edwin Winkels – Het oog van de orkaanEdwin Winkels – Het oog van de orkaan: “New Orleans, 1778. De arme boerenfamilie Serpas arriveert na een helse bootreis vanuit Europa in Louisiana. Daar nestelt zij zich met tientallen lotgenoten op ‘het laatste eiland’ in de delta van de Mississippi, ver van de stad en de slavenplantages. De immigranten zonderen zich af in hun nieuwe wereld en houden zich in leven met pelsjacht en visserij. Maar ook in hun afgelegen nederzetting tussen de moerassen ontkomen ze niet aan oorlogen, overstromingen, rassenconflicten en orkanen. Enkele jongeren trekken naar het losbandige New Orleans, gelokt door de verleidingen van de vrije slavinnen, de stoomboten en de gokzalen. De meerderheid houdt het isolement twee eeuwen lang in stand. Tot de zwaarste orkaan ooit zich meldt.”

Edwin Winkels is journalist en schrijver en dat is goed te merken aan de informatie die dit boek bevat. New Orleans staat bekent als een stad met veel verschillende culturen met een kleurrijk verleden en zijn moerassen. In het oosten, midden in de moerassen , ligt “Het Eiland” waar het verhaal zich voornamelijk afspeelt. Winkels heeft de historie van het gebied vastgelegd in een roman, zoals de Onafhankelijkheidsoorlog, de Burgeroorlog, maar dan beschreven vanuit één familie. Het verhaal betreft voornamelijk fictie met wat magisch realistische fragmenten, maar geeft goed de rijke geschiedenis weer van dit gebied.

Ook als je geen liefhebber bent van historische romans; het verhaal is dusdanig geschreven dat het geen moment verveelt. Geen stoffig, saai, geschreven geschiedenisboek , maar een boeiend verhaal dat je meesleept door alle generaties van de familie heen. Het verhaal blijft je vasthouden en door de beschrijving van de bijzondere natuur in deze streek, krijg je zin om zelf op reis te gaan, met het boek in de hand, en alle plaatsen te bezoeken die beschreven worden, zoals New Orleans en “Het Eiland”. Als je van plan bent om de staat Louisiana te bezoeken, dan is het lezen van dit boek een echte “must have”.

Recensie: Edwin Winkels – Het oog van de orkaan

Rebecca