WOENSDAG 14 JULI

We zijn al om 5.30 uur naar Heerenveen gebracht door papa en mama. De eerste trein ging namelijk al om 5.57 uur. In Amersfoort moesten we naar het achterste treinstel lopen, van waar we dan richting Schiphol vertrokken. Op Schiphol de gewoonlijke procedure van inchecken en paspoortcontrole. Daarna lekker rondhangen tot 12.45 uur. Winkeltje in en winkeltje uit. En er was zowaar een pluche muis te koop, dus die ging mee op reis…als mascotte!

Toen we moesten boarden, bleek dat iets vertraagd te zijn, dus vertrokken we iets later dan 14.15 uur. We hebben 8 uren in het vliegtuig gezeten, maar de service van KLM was voortreffelijk.

Op JFK kwam de bagage gelukkig vrij snel en toen zijn we met een Super Shuttle naar het Milford Plaza gebracht. Het verkeer was druk en de (New Yorkse) rijstijl van de chauffeur was (noodzakelijk) brutaal. Maar we kwamen heelhuids aan. Het was al laat, na 19.00 uur.

De kamer die we eerst toegewezen kregen hebben we niet geaccepteerd. Hij was echt heel klein en dat was niet gereserveerd. De tweede kamer was een stuk beter.

We hebben de directe omgeving van het hotel bekeken, nog wat gegeten bij een McDonalds, maar we waren moe en zijn vroeg (nou ja..) gaan slapen. Er stond ons namelijk nog een heel avontuur te wachten…namelijk de reis van ons leven!

DONDERDAG 15 JULI

We zijn vroeg opgestaan en direct op zoek gegaan naar de “New York Sightseeing” bus. Broadway was het beginpunt. Wij hebben gekozen voor de tweedaagse hop-on hop-off tour. We zijn maar direct ingestapt en begonnen met de downtown loop. Daar hebben we veel gezien  waar onder ground zero, statue of liberty & Ellis island, Flatiron Building, United Nations gebouw, Rockefeller Center,  Wall street, en de bekende stadswijken. Heel veel indrukken, mensen, gebouwen….Hans had wel een vreselijke rugpijn, en dat drukte de pret enigszins.

In het World Financial Center spraken we nog met een agent die enkele weken voor de ramp van 11 september steeds een man aantekeningen en tekeningen had zien maken van het WTC in dit gebouw, wat tegenover het WTC stond. Enkele dagen na de ramp was hij er achter gekomen dat deze man een terrorist was geweest. Een erg indrukwekkend verhaal…

Natuurlijk hebben we op deze eerste echte dag New York een heerlijke hotdog gehad ! ’s avonds een beetje duur gegeten, maar dat overkwam ons eigenlijk een beetje.

’s Avonds zijn we aan het wandelen geslagen over Broadway en 42nd street met zijn vele winkels. Ook zijn we richting het Chrysler building gelopen. We zijn ook nog  in Grand Central Terminal geweest.

VRIJDAG 16 JULI

Vandaag eerst maar eens naar de beroemde keten Starbucks voor een kop koffie. Dan met de bus naar het Empire State Building. Het was vroeg, dus de rij was nog niet zo lang. De 86e verdieping liet niet zo lang op zich wachten. Een adembenemend uitzicht !

Op de terugweg naar Times Square en Braodway zijn we nog in Macy’s geweest, want Hans wilde graag een leren pet. Daar niet gevonden, maar tegenover Macy’s wel. New York is niet goedkoop, maar dan heb je wel wat. Hans was namelijk heel blij met een Yankees jack en leren pet.

Daarna op de bus gestapt en de uptown tour gedaan. In central Park hebben we de vijver gezien waar de film Stuart Little is opgenomen. En heel verassend was een heel tam eekhoorntje, midden in de stad ! We zijn langs de Cathedral of St. John the Divine gegaan. Ook zijn we door  Harlem gereden en hebben veel museumgebouwen gezien.  Na de bustour zijn we naar de USS Intrepid gelopen. We konden tevens een onderzeeboot bekijken en een Concorde.

Toen we terugkwamen bij ons hotel, zijn we op zoek gegaan naar een iets goedkoper restaurantje, en gevonden!

Na het eten zijn we naar de nightloop tour gegaan en over de Brooklyn Bridge gereden. Schitterend die lichtjes in Manhattan ’s avonds…

Toen nog wat gedronken en slapen na een lange dag met veel indrukken.

ZATERDAG 17 JULI

Met een taxi zijn we naar “National”, de autoverhuur maatschappij die nabij JFK airport gegaan. We hadden een prijs afgesproken ($50 inclusief tip). Bij “National”kregen we een Chevrolet Impala. Toen zijn we op weg gegaan richting Philadelphia om Liberty Bell te bezichtigen en Independence Hall te zien.

Waar we niet op gerekend hadden was het grote aantal tolpoorten. Die vlakbij New York  zijn erg duur ($8). Hoe verder je van de stad weggaat, hoe goedkoper het is ($0.50 naar de Niagara Falls bijvoorbeeld).

We moesten even weer wennen aan het rijden en zijn vrij vroeg, om 16.00 uur, gestopt in Aberdeen. Ook hielden we er rekening mee dat het zaterdag was, waardoor motels vaak al vroeg vol zitten. In een Travellodge was gelukkig nog plaats. Een mooi motel voor weinig geld. S’avond werd Hans nog naar zijn legitimatie (I.D) gevraagd toen hij een biertje bestelde, omdat de serveerster dacht dat hij van de police academy was, en hem jonger (veel jonger) schatte dan zijn 42 jaar..(!)

ZONDAG 18 JULI

Deze dag zijn we richting Washington D.C. gereden. De beste manier om Washington te bezichtigen was met “Old Town Trolley Tours”. Dat koste wel $56. Nog geen geld, want je ziet dan wel alle hoogtepunten van Washington D.C. en kunt op en af stappen wanneer je wil. De eerste keer dat we uit de bus zijn gegaan was natuurlijk bij “The White House”. Toen we richting “Het Witte Huis”wilden lopen, werd ineens een hele kruising afgezet. Er kwam een colonne identieke auto’s aan en in een van de wagens zal vast en zeker een belangrijk persoon hebben gezeten.

Hierna stonden we recht tegenover “The White House” en terwijl we daar stonden te fotograferen en met de verrekijker stonden te observeren, zagen we via de verrekijker ineens twee scherpschutters op het dak verschijnen. Direct daarna zagen we een oudere man (was dit Bush??) buiten, spelend met een bal, wachtend op een helikopter. Op dat moment werden we door politieauto’s (streng) weggestuurd van ons plekje. Toen de helikopter was geweest, mocht iedereen weer voor de hekken staan.

Toen we naar Arlington Cemetery wilden, moesten we eerst overstappen in een andere bus. Daar hebben we de wisseling van de wacht mee gemaakt bij “the tomb of the unknown soldier”. Tevens hebben we het graf van John F. Kennedy bezocht.

We zijn ook nog op eigen houtje, dwars door de stad (op zondag is het wel rustig), naar het Pentagon gereden. Marijke kon Hans daar eigenlijk best eenvoudig heen navigeren…Hans wist dat echter niet helemaal.. Eigenlijk is dat verboden, maar op zondag is het heel rustig daar natuurlijk en de bewaking was in mijn ogen ook niet echt alert. Stiekem een foto genomen, want dat is ook verboden (streng zijn ze sinds 11 september 2001).

Toen zijn we de stad uitgereden en beland in Frederick. Daar zijn we in een Days Inn gegaan. Dat was een erg luxe (gratis popcorn, reep en water op de kamer, tevens magnetron en  koelkast) motel, maar niet duur.

MAANDAG 19 JULI

Deze dag zijn we naar Gettysburg National Military Park gegaan. In het visitor center kon je een museum bezoeken. En natuurlijk hebben we het kerkhof bezocht. We hebben op ons eigen houtje een autotour gereden en zijn steeds uitgestapt als de kaart en de route dat aangaven. Een indrukwekkend gebied met een enorm verhaal. Vooral de “ghost story’s” intrigeerden Hans enorm!

Na onze bezichtiging zijn we richting Springville gereden via de I-80. Het landschap was mooi, bebost en glooiend. Een hele felle (korte) regenbui belemmerde ons zicht en dat was wel even spannend. Want je zag echt even helemaal niets en toch reden we.  De rit was lang, pas om 18.30 uur kwamen we bij een Microtel Inn en suites, goed en goedkoop! We hebben gegeten bij een zogenaamd “All-you-can-eat” restaurant (Ponderosa), dus onze buiken waren erg vol.

DINSDAG 20 JULI

Op weg naar de Niagara Falls. We zijn vroeg vertrokken, dus toen we aankwamen was het nog lekker rustig. Het kost je $10 om te parkeren. Natuurlijk zijn we direct met de “Maid of the mist”gegaan. En dan ben je blij met de gratis poncho, want je wordt echt kletsnat. We zijn ook nog via een trap naar de American Falls gelopen. Want een water, wind en lawaai… Lang leve de poncho…

In de Observation Tower heb je een schitterend uitzicht.

Via de Pedestrian Bridge zijn we naar een punt geweest waar je de “Horseshoe Falls”goed kon zien.

We besloten na enig overleg om toch nog naar de Canadese kant te gaan via de “Rainbow Bridge”.De tol voor de brug was $2,50 en je moest je paspoort laten zien. Een parkeerplek was eerst een probleem en koste ook nog eens 18 Canadese dollars. Dat vonden we belachelijk en we hadden ook geen cash Canadees geld. Bij een vogelmuseum was het parkeren gratis. Dat mocht officieel niet, maar ach, niemand die het wist (toch ??). Het was wel wat verder lopen, maar dat gaf niets, want je had steeds een subliem uitzicht op de watervallen.

We hebben kaartjes gekocht voor “The walk behind the falls”. We moesten wel lang wachten. We hebben wat rondgehangen, geluncht. Het was leuk om achter de watervallen te kijken, maar onze verwachting hierover was toch wat spectaculairder. Maar goed, we kunnen zeggen dat we zowat in de voet van de “Horseshoe Falls”hebben gestaan en achter een waterval hebben gestaan. Toen zijn we terug gegaan naar Amerika en naar Conneaut gereden. De Days Inn was wel wat prijzig in verhouding, maar het eten in “Beef en Beer” weer goedkoop. ’s Avonds zijn we nog naar Lake Erie gereden.

WOENSDAG 21 JULI

Ja ja, een dagje rijden!!

Een stukje Amerika overbruggen. Onderweg nog even naar Berea. Daar is de DHS winkel en Hans heeft uiteraard een kraanmodel gekocht. Veel goedkoper dan in Nederland ! Door Chicago gereden en de Sears Tower gezien.

Deze dag zijn we door veel staten gegaan : van Pennsylvania naar Ohio naar Indiana en naar Illinois.Met het doorkruizen van de staten passeerden we een tijdsgrens en mocht de klok een uurtje terug ! Steeds kwam je tolpoorten tegen en tegen kleine bedragen kon je verder. Verder was het landschap erg plat en agrarisch. Op de weg zagen we veel roadtrains (3 aanhangers) of trucks met twee trailers. Ook blijven die lange treinen (meer dan 100 wagons!) fascineren. De eerste 1000 mijl is behaald !!

We zijn gestopt in Rock Falls. Daar was een Super 8 motel.

DONDERDAG 22 JULI

Alweer een dag waarin we vele kilometers hebben gemaakt. We zijn Iowa binnengekomen en over de Mississippi gereden. Het weer zat niet zo mee, het regende veel en het zicht was slecht, maar Hans is een goede chauffeur! In sioux Falls hebben we de 2000 mijl behaald !

We zijn gestopt in Mitchell, in een Tunderbird Lodge. ’s Avonds gegeten in Perkins Family Restaurant. Omdat het de volgende dag vrijdag was en het weekend begon en omdat we richting een zeer toeristisch gebied gingen hebben we een reservering gemaakt voor een kamer in ook een Tunderbird Lodge, in Rapid City. Heerlijk gerelaxt in een hot tub.

VRIJDAG 23 JULI

We zijn gereden  naar Badlands N.P. en dit keer over de bekende rivier de Missouri. Voor $50 hebben we een parkpas aangeschaft.

Na Badlands N.P. zijn we naar Mount Rushmore gereden. Gelukkig kwamen de bekende gezichten van de 4 presidenten net uit de mist. We hebben Crazy Horse van een afstandje bekeken, want de intree was te hoog vonden we  voor wat het was en we hadden Mount Rushmore toch al gezien ?!

We zijn snel doorgegaan naar WindCave N.P. en we konden nog mee met de Entrance Tour. In het park draait het voornamelijk om de enorm vele gangenstelsels onder de grond, maar de hertjes, geitachtigen en buffels waren ook mooi.

We waren wel erg laat terug. Pas om 21.00 uur, net voor het donker werd. We hebben gegeten in een Denny’s. Daarna nog even naar een Wall-mart om wat lekkers in te slaan en Marijke heeft twee borduurpakketjes (voor een fractie van de Nederlandse prijs) gekocht.

ZATERDAG 24 JULI

Vandaag zijn we de staat Wyoming binnengereden en naar Devils Tower National Monument gegaan. Daar hebben we de wandeling rondom het gebergte gedaan. Daarna nog een “groundhog house” bekeken en zijn we doorgereden naar Sheridan en vroeg gestopt. We konden een kamer krijgen in een Best Value Inn. We hebben gewinkeld en dat was heel geslaagd ; Hans had een schitterende pet met Amerikaanse vlag en Marijke een tas met Amerikaanse vlag. In Country Kitchen kon je lekker, gezond én goedkoop eten. Toen we naar het motel terug gingen passeerde er net een trein met maar liefst 117 wagons !!

ZONDAG 25 JULI

Dwars door Bighorn National Forest gereden. Marijke heeft van een afstandje twee “mooses” gezien. Vandaag hebben we de 3000 mijl bereikt en we hebben er een reisgezel bij gekregen : een squirrel (vingerpopje haha).

Op weg naar het wereldbekende Nationale Park : Yellowstone. Deze dag bezochten we o.a.  “The Grand Canyon of Yellowstone”, lower en upper Falls, Yellowstone lake. We kwamen binnen via de “East Entrance”. We zijn dwars door het midden gereden (de weg naar boven was nl. afgesloten) naar de noord ingang.  Dit park kun je niet in 1 dag bekijken, dus besloten we (noodgedwongen) om net buiten Yellowstone, aan de “North Entrance” in Gardiner te overnachten in een Comfort Inn (in het park was echt geen plekje meer over …). Tot onze verrassing lag deze plaats ook weer in een andere staat, namelijk Montana ! De volgende dag zouden we de rest bezichtigen.

MAANDAG  26 JULI

Deze dag vervolgden we onze ontdekkingstocht door Yellowstone, o.a. : Mammoth Hoth Terraces, Norris Geyser Bassin, Old Faithful. We hebben enorm veel boardwalks afgelopen en de dag was lang en vermoeiend. Toen we een slaapplaats konden krijgen in Jackson in “The Virginian Lodge” (niet goedkoop, maar in vergelijking met Nederland wel weer) waren we al blij genoeg.

DINSDAG 27 JULI

In dit hotel kreeg je geen ontbijt, maar gelukkig hadden we de vorige avond nog even wat ingeslagen, dus dit was geen probleem. Deze dag zijn we Grand Teton N.P. ingegaan. Allereerst hebben we een beverdam opgezocht. Hans moest wel via een “dirt-road”, en we moetsen op ons gevoel aflopen, want er werd niets aangegeven, maar het was prachtig !

Toen zijn we met een ferry naar de “Hidden Falls”gevaren. Vanaf dat punt zijn we doorgelopen via een bergweggetje naar het hoogste punt : Prospect Point en toen hadden we een prachtig uitzicht over Jenny Lake. We besloten om niet terug te gaan met de ferry, maar langs de oever van het meer terug te lopen naar de parkeerplek. Dat was 2 mijl en duurde ongeveer 45 minuten. Viel tegen! Maar de natuur was prachtig!

Daarna zijn we naar de Aerial Tramway gegaan in het plaatsje Teton Village. Met de lift gingen we de RendezVous mountain op, die was ruim 10.000 feet hoog. Een prachtig (maar koud) uitzicht op Grand Teton Mountain en Jackson.

Daarna zijn we doorgereden en de staat Idaho in gegereden, dwars door het Targhee National Forest.We stopten in Idaho Falls in een Motel West. We hebben gegeten in O’Bradys. ’s Avonds nog even in het zwembad en de hot tub.

WOENSDAG 28 JULI

We moesten wel door een heel saai en plat landschap naar Craters of the moon. Dit park kent een “7 mile loop” en je kunt veel trails lopen. Lava, kraters, lava tubes,… Allemaal heel bijzonder.

We hebben geslapen in het plaatsje Ogden in een Best Rest Inn (lekker zwembadje) en gegeten in de Country Market

DONDERDAG 29 JULI

Vanuit Ogden zijn we door Flaming Gorge National Recreation Area gereden. Ook hebben we de eerste mijnwerkzaamheden aanschouwd. We moesten wel even een heuveltje opklimmen daarvoor, maar dat gaf niets. Vandaag hebben we de 4000 mijl behaald !! Verder zijn we doorgereden naar Craig en hebben we overnacht in de Deer Park Inn. Dit was een luxe motel, met gratis een hapje en een drankje voor je ging avondeten in het dorpje. Het avondeten hebben we genuttigd in een heerlijke, typische Amerikaanse “diner” alwaar je van de vloer kon eten, er lag namelijk meer dan genoeg, vooral nadat de waitress een volledig bord met eten liet vallen.

VRIJDAG 30 JULI

Voordat we Craig verlaten zouden hebben we eerst nog een uitgebreide  rondleiding gehad in de Trapper Mine. Het was prachtig dat we op de grote kraan “Molly Brown”mochten.

Hierna zijn we een klein stukje verder gereden naar een gezellig touristisch plaatsje Steamboat Springs. We hebben vroeg ingecheckt, want het werd weer weekend en dat was maar goed ook, want veel was al vol ! Eerst hebben we uitgerust, daarna gewinkeld en daarna in de hot tub en het zwembad. Toen zijn we rustig wat gaan eten in het “Smokehouse”.

En er bleek er ’s avonds een rodeo te zijn en daar zijn we natuurlijk naar toe geweest. We hebben onze ogen uit gekeken : kalveren die bij de kop en twee achterpoten werden gevangen, een kalf die werd gevangen en dan met 3 poten moest worden vastgebonden, een koe met zijn kop op de vloer werken, slalomrijden om tonnen, stieren en paarden rodeo, shows met clowns en dieren en kinderen uit Steamboat Springs en omliggende plaatsen. Ongelooflijk bijzonder, dat hadden we niet willen missen, dit ruim 2 uur durende volksvermaak.

ZATERDAG 31 JULI

Vandaag zijn we naar Rocky Mountains N.P. gegaan. In dit park is de hoogste weg van Amerika en jawel, zonder vangrail ! Het was er koud, zo hoog waren we. Maar het uitzicht was magnifiek !

Een weggedeelte lag eruit, maar daar hadden ze bussen over rijden. Zo konden we toch naar Alberta falls. We hebben een lange ‘hike’gedaan (ong. 10 km.) naar een meer. Marijke had nog gehoopt op andere watervallen, maar die waren heel klein. Maar het meer was ook mooi. Helaas ging het regenen op de terugweg en dan is het echt ijskoud. Daar stonden we dan in onze shirtjes. En we moesten ook nog op de bus wachten en die was natuurlijk stampvol. Ons ‘leed’ werd even verzacht toen er vlak voor ons een vrouwtjes rendier overstak, een prachtig gezicht.

We zijn vervolgens naar Louisville gereden, naar een Quality Inn & Suites. We hebben gegeten bij een “Applebees”. Marijke is ’s avonds nog even in de hot tub geweest. Een goede les geleerd, dat wel : boven bergen vormen zich (bijna) elke dag onweersbuien…Hans wist dat dankzij zijn militaire achtergrond, maar Marijke luistert niet altijd naar goede raad.

ZONDAG 1 AUGUSTUS

Op de kaart hadden we Nederland, de plaats, gespot. Daar moesten we dus even een kiekje van nemen. Het was wel omrijden op bochtige weggetjes, maar toen we er waren was het toch wel even grappig. Niets Nederlands aan dat dorpje hoor, het is slechts gesticht door Nederlanders vroeger.

Daarna zijn we verder gereden naar de Great Sand Dunes National Monument.

Na een poosje daar in het zand te hebben gewandeld, zijn we naar Alamosa gegaan en hebben een Best Western opgezocht. ’s Avonds hebben we gegeten in K-Bobs steakhouse.

MAANDAG 2 AUGUSTUS

We hebben wel 4 uur lang gereden (en stilgestaan vanwege wegwerkzaamheden) voordat we in Mesa Verde National Park aankwamen. We hebben op de kaart gekeken en eerst de rechtse route gedaan. Een verrekijker is echt een uitkomst in dit park. We hebben geen guided tour genomen.

Helaas was de andere route om 16.00 uur afgesloten, dat was voor Marijke een grote teleurstelling, dus de volgende dag besloten we om terug te keren.

Wel een leuk puntje was dat we deze dag de 5000 mijl bereikt hebben !

We overnachtten in Cortez in een Carefree Inn en hebben gegeten in een Denny’s.

DINSDAG 3 AUGUSTUS

Vandaag moesten we eerst terug naar Mesa Verde, want de Wetherill Road hadden we nog niet gereden en bezichtigd. Helaas is op het einde van deze weg een “tram” waar je in moet, want de auto’s mogen niet verder.En die tram rijdt  van 10.00 uur tot 16.00 uur. We moesten dus even wachten, omdat we er vrij vroeg waren.

Iedereen op de tram ging mee met zo’n guided tour, dus de tram was daarna geheel tot onze beschikking. En dat was wel handig, want de bestuurster bleef even op ons wachten als er een bezichtigingpunt was en dan konden we weer instappen.

We zijn zelf nog in een ruïne geweest, dit was namelijk mogelijk vanwege dat ze deze ruïne open hadden gesteld voor een self-guided tour. Een ranger ter plekke kon je vragen beantwoorden. Daarna zijn we doorgereden naar Monument Valley. Dan passeer je het 4-staten punt van Utah, Arizona, Colorado en New Mexico.

Vlak voor Monument Valley ligt slechts een plaatsje : Mexican Hat (36 inwoners) en het leek ons verstandig om alvast een kamer te reserveren. Dat deden we in de Mexican Hat Lodge. Geen beauty onder de motels (ouderwets), maar alles wat je nodig hebt zat er in. Daarna hebben we in Monument Valley de self guided tour gedaan van 17 mijl. Het was een dirt-road, maar Hans heeft echt heel knap gereden. Het was soms heel eng. Bij de volgende reis toch maar een SUV huren!

’s Avonds hebben we gegeten in een restaurantje bij de San Juan Inn. Hans is ’s avonds nog heel erg gezellig in de bar van ons motel geweest en heeft zich uitstekend vermaakt met twee Amerikanen. Helaas was Marijke een beetje ziek (buik), dus ze is vroeg gaan slapen.

WOENSDAG 4 AUGUSTUS

We besloten om naar Moab te rijden en onderweg kwamen we Needles Overlook Point tegen. Canyonlands stond ook op ons verlanglijstje om te zien, dus afgezwaaid naar deze plek. Wat een uitzicht heb je daar, en het was er super stil.

In Moab logeerden we in de River Canyon Lodge. Eerst hebben we wat gezwommen en gerust.

We hadden een air tour geregeld (99$ p.p.) en toen het tijd was zijn we naar het vliegveldje gegaan. We hebben een uur boven Canyonlands N.P. gevlogen. Dit is echt de beste en eigenlijk de enige manier om een goede indruk van Canyonlands te krijgen. ’s Avonds hebben we winkeltjes gekeken in de hoofdstraat en Marijke heeft nog een souvenirtje gekregen (bordje met 3 redenen om lerares te worden!). We hebben gegeten bij Pasta Joe’s. Helaas was Marijke nog niet helemaal fit.

DONDERDAG 5 AUGUSTUS

Vandaag zijn we naar Arches National Park geweest. Het wemelt daar van de arches, (en Japanners, een bus vol !) en de eersten waren goed vanaf de weg of via een korte wandeling te bezoeken. Op het einde van de weg waren ook veel te bezichtigen, alleen de weg er naar toe was moeilijk begaanbaar. Daar werden we ook voor gewaarschuwd. Onderweg kwamen we een Nederlands echtpaar tegen en die meldden ons dat de weg verderop naar o.a. Double O Arch voor onervaren ‘hikers’onbegaanbaar was. We zijn toen maar verstandig geweest en terug gegaan. Toen we genoeg gezien hadden zijn we naar Richfield gegaan  en een kamer gaan boeken in een Travelodge. We hebben gegeten in Steve’s steakhouse, in de Travelodge. Er was ook een heerlijk zwembad en ‘hot tub’ bij.

VRIJDAG 6 AUGUSTUS

Marijke wilde heel graag naar het Indian State Park, want ze had nog nooit van die Indianen tekeningen op een rotswand gezien. Hans stemde uiteindelijk in. De route die we via het Visitor Center aangeboden kregen had heel veel tekeningen en was gelukkig maar kort, want het begon al vroeg flink warm te worden!

Daarna zijn we verder gereden naar Coral Pink Sand Dunes State Park. Het was jammer dat het veel geregend had de afgelopen tijd, want nu zag je de spelingen van de wind niet in het zand.

Daarna zijn we naar een bekend motel gereden : De Pioneer Lodge. Twee jaar geleden hadden we hier ook twee overnachtingen geboekt. In het dorpje Springville hebben we wat winkeltjes gekeken en vooral ook uitgerust en in de hot tub geweest. Gegeten hebben we bij bumbelberry’s, maar Marijke haar maag was nog niet helemaal in orde.

We hebben de 6000 mijl bereikt !!

ZATERDAG 7 AUGUSTUS

We verlieten Utah weer, we reden een klein stukje door Arizona en kwamen zo Nevada weer binnen, op weg naar las Vegas. We boekten een kamer in The Stardust Hotel. Omdat het weekend was, was het bijna volgeboekt ! We konden nog deze kamer krijgen, wel wat prijzig.

We hebben eerst maar gezwommen, want het was erg heet.

Daarna zijn we richting Stratosphere tower gelopen (afzien in die hitte) en hebben wat gewinkeld. We hebben een handdoek gekocht met de Amerikaanse vlag er op en een tweede souvenir voor pap en mam.We aten wat in ons Hotel, maar Marijke haar maag speelde nog ietsjes op dus ze wilde alleen wat fruit. We hebben daarna uitgerust en gedoucht en toen zijn we met een taxi naar het uiteinde van de Strip gereden (Mandalay Bay Hotel) en terug gelopen naar ons hotel (2 mijl ongeveer). De verlichting van de hotels is schitterend en er zijn regelmatig shows. Zo was er een fonteinen show en bij hotel Treasure island een optreden van piraten. Daar was het super druk en smoorheet. Op een gegeven moment is Marijke onderuit gegaan. Ze had een tekort aan drinken en weinig gegeten. Ze kreeg van een hulppost vlakbij, ijs in de nek en water en toen knapte ze weer op. En we mochten ook op een V.I.P. plaats de show zien. Een gelukje bij een ongelukje !

In ons hotel was er nog gezellige live muziek, daar hebben we even bij gekeken.

ZONDAG 8 AUGUSTUS

We zijn naar de kust gereden. Er was een zondaagse file !! Heel veel mensen keerden naa het weekend weer terug naar Los Angeles. Ons doel was Santa Monica, maar dat was allemaal volgeboekt. We zijn wat verder doorgereden richting vliegveld en kwamen zo in Marina Del Rey. Daar hebben we een kamer geboekt voor 3 nachten in het Jolly Roger Hotel. Een leuke eetgelegenheid zoeken viel nog niet mee, totdat ons oog toevallig op een gezellige family diner viel ; Marie Callender’s.

MAANDAG 9 AUGUSTUS

Marijke is jarig ! Zondag hadden we een reisje met Los Angeles Sightseeing Tours naar de San Diego Zoo geboekt. We zijn vroeg opstaan en met een busje bij het hotel opgepikt. In Santa Monica werden alle mensen van diverse ophaalbusjes weer verspreid over bussen die naar de eindbestemming reden. Ons busje zat vol met mensen voor Seaworld in San Diego (Duits gezin en een Engelse meid, die heel aardig was en waar we gezellig mee hebben gekletst en 3 jongens die naar Mexico gingen). Het was wel 2 uur heen rijden. We spraken met de chauffeur af (die overigens zeer slecht engels sprak) om ons om 19.00 uur weer op te pikken.

Een hele middag hadden we tijd om de dieren te bezichtigen. Wát een schitterende dierentuin! Het kon allemaal precies, we hebben echt alles gezien. e We kwamen wel heel laat terug, pas om 21.30. we hadden eigenlijk nog niet gegeten en we zijn naar een ‘liquer store’geweest, want die had nog was snacks. Aangezien we een magnetron op de kamer hadden, kon dit mooi. En chips is ook wel lekker hoor !

DINSDAG 10 AUGUSTUS

Deze dag zijn we naar het strand geweest. Auto geparkeerd op een parkeerplaats voor $5 (per dag!) en toen lekker in zee gezwommen! (en natuurlijk verbrand)  Op de boulevard erbij hadden we eerst nog, voordat we op het strand gingen, een koffer gekocht, want onze oude was stuk gegaan. Na het zonnen zijn we nog wat gaan slenteren en winkeltjes en kraampjes gaan bekijken. We hebben allebei nog een t-shirt gekocht.

’s Middags heeft marijke de koffers weer ingepakt. Een tijdrovende klus. ’s Avonds zijn we weer naar hetzelfde restaurantje als gisteren gegaan en hebben we nog in een kroegje wat gezeten.

Toen zijn we helaas onze laatste nacht ingegaan in Amerika.

WOENSDAG 11 AUGUSTUS

Op weg naar LAX.  Auto ingeleverd (check, check, double check , ja hij was echt leeg!!).Inchecken moest nog even wachten. Even kaart spelen dan maar. Inchecken ging vlot. Bagage moest je afgeven, die werd goed gecontroleerd. Naast de paspoortcontrole werd jezelf ook goed gecontroleerd.

Toen kon het wachten beginnen. Koffie drinken, uitgebreid lunchen, winkeltjes bekijken, puzzelen, hangen en wachten.

Eindelijk instappen en op weg naar Nederland. Shrek 2 draaide in het KLM toestel en toen de film bijna afgelopen was, toen ging een uitgezette Armeen even moeilijk doen. Gelukkig waren er 6 marshalls bij die direct boven op hem sprongen en hem een rustgevend middel toedienden en hem in het vrachtruim zetten. Spannend hoor. Maar de service was weer subliem goed !

Toen we geland waren duurde het vrij lang voor we de koffers kregen. Toen we door de douane gingen stonden pap en mam op ons te wachten ! Leuk !

Met de trein terug en pap reed ons terug naar huis vanaf Heerenveen. Beetje een Jet-lag,maar een vakantie gehad die onbeschrijfelijk mooi was ! We waren erg moe maar zeker voldaan !

De plannen voor een volgende USA- reis zijn er trouwens al!!