In 2007 werd ik 30 jaar. Ik was net verhuisd naar een nieuwe woning en had jaren lang heel hard gewerkt. Ik was net een nieuwe online studie begonnen en gunde mezelf eindelijk eens die leuke Road Trip waar ik al jaren van had gedroomd.

Samen met Carlo, een goede vriend van me die seizoenswerk doet en net als ik er een maand tussenuit kon, gingen we onze reis plannen. Road Trip East Coast! Echt veel plannen deden we niet. Waar we sliepen, dat zagen we dan wel. Voor de eerste twee nachten na aankomst hadden we uiteraard wel geboekt, maar verder nauwelijks. Dat maakte het pas een écht avontuur!

New York

Op 12 november vertrokken we vanuit Schiphol naar New Jersey. Daar verbleven we een paar dagen en bezochten we New York en met name Manhattan. We liepen door Central Park en gingen door Battery Park naar The Statue of Liberty. Daar stond zo’n gigantisch lange rij waarvan mensen die aan het begin stonden zeiden dat ze al uren aan het wachten waren. We besloten daarom om de buurt te ontdekken. In het park waren straatartiesten aan het dansen. Ze nodigden mij uit en een paar andere dames uit het inmiddels groter wordende publiek. Ze maakten de hele tijd grapjes en als klap op de vuurpijl sprongen ze over ons heen. Amazing!

100_0140Washington D.C.

Na een paar leuke dagen in New York zijn we met de trein vanaf Penn Station naar Washington gegaan. Dit was slechts een paar uur reizen. We hadden van tevoren een hotel geboekt voor de eerste nacht maar dat bleek wel erg ver van Washington te zijn. Na één nacht reden we alweer terug met een taxi naar het centrum. Het enige hotel wat nog plaats had was een 4 sterren hotel met een studio met eigen keuken. De prijs viel vreemd genoeg wel mee. In het hotel maakten we gebruik van alle leuke faciliteiten zoals de jacuzzi en verwarmd zwembad, zeer uitgebreid luxe ontbijt. Uiteraard zijn we ook rond gaan lopen naar alle bezienswaardigheden. Slechts 3 uur van New York vandaan (met de trein) waar we qua weer echt in T-shirts liepen, was het hier steenkoud. Een ijzige wind en temperaturen onder nul. We zijn daarom maar gauw gaan schuilen in The National Art Gallery. We hebben ons daar uren vermaakt. Allerlei stijlen en kunstvormen zagen we en mijn favoriet was een heel stuk over Edward Hopper. Dit museum is een absolute aanrader!

Washington D.C. Union Station

Washington D.C. doet mij denken aan Brussel bij het Europarlement. Veel statige gebouwen in die stijl. Alleen dat al vind ik prachtig. En dan weer het besef dat je in Amerika bent en vooral in Washington…Bizar. En de reis is nog maar nèt begonnen.
Vanaf Washington reisden we per trein naar Raleigh North Carolina. Deze treinreis duurde 6 uur. Gelukkig waren we lekker vroeg op het station Union Station en kon ik m’n ogen uitkijken. Ik had me al ingelezen via één van de hotelbrochures. Het station is al een bezienswaardigheid an sich. Wist je dat als je de Eifel toren op z’n kant legt dat deze dan in dit hele station past?! De architectuur van dit station was oprecht adembenemend. Het lukte mij zelfs om met mijn simpele camera mooie foto’s te maken. Alles is er prachtig en groot.

Treinreis Washington D.C. – Raleigh, North Carolina

Wat mij verbaasde tijdens de treinreis was dat de conductrice eens per uur de gangen ging stofzuigen en opruimen. Inclusief toiletten. Bij iedere halte kwamen haar collega’s haar versterken bij het controleren. Door briefjes boven je hoofd bij de bagagehouders te plaatsen, konden ze zien bij welke halte je eruit moest. Alles ging heel systematisch.

De reis was heel mooi. We gingen steeds meer naar het zuiden en het weer veranderde in enkele uren van ijzig winter weer naar prachtig gekleurde herfsttinten. De bomen in de mooiste kleuren oranje en rood. Kilometers lang. Op verschillende plekken ging de trein ook niet zo snel en kon je alle mooie huizen zien in de dorpjes. Typisch Amerikaanse typografie op muren geschilderd welk inmiddels door het weer wat vervaagd waren. Een hele andere kant van Amerika die toeristen maar weinig te zien krijgen.

Thanksgiving in Raleigh

In Raleigh verbleven we bij mijn vader die daar na zijn pensioen naartoe is verhuisd. Raleigh ligt in de staat North Carolina en ligt ongeveer ter hoogte van Marokko en Egypte. Het weer was dus prachtig. Je had er het gevoel van een warme herfst of beter gezegd een Indian Summer. Wederom liepen we met korte mouwen rond. Inmiddels zaten we al tegen Thanksgiving aan en dus overal waar je kwam in je korte broek en T-shirt was in het teken van Thanksgiving en Kerst. Dat is best apart. Eerst vroeg ik mij af of je dan wel in de stemming kon komen, zonder de kou. Maar dat ging prima. En natuurlijk wordt Kerst hier ook groter gevierd, wat ikzelf natuurlijk erg fijn vind…want ik ben een Kerstkindje. 25 december is mijn verjaardag en dit jaar was mijn ‘big 3-0’…dus ik nam alles in me op en genoot met volle teugen. Ik kocht ook extra veel Kerst spullen in alle staten die we bezochten. Vooral ornamenten waarmee ik elk jaar mijn Kerstboom kan versieren als herinnering aan deze reis. Ook wist ik van tevoren dat ik met twee koffers terug zou komen, dus dan shop je wat vrijer.

We hebben een heerlijke Thanksgiving gehad. In plaats van een koude Thanksgiving was het lekker warm en werd de kalkoen niet in de oven gemaakt maar –hoe kan het ook anders – op de BBQ!

De vrouwen gingen van tevoren al het eten voorbereiden en lekker kletsen en de mannen gingen met een biertje voor de televisie zitten en kijken naar de Super Bowl.  Typisch Amerikaans.

Garden-Center-etc-080

Black Friday in Raleigh

Thanksgiving valt altijd op een donderdag en de volgende dag is het altijd Black Friday. Dit is dé dag om te gaan shoppen. Vaak begint het al om middernacht. Sommige winkels gaan pas om 04:00 uur open en reken maar dat er duizenden mensen op af komen. Niet zo vreemd als je weet dat gigantische 100 inch televisies verkocht worden voor maar 200 dollar. Van meubels tot schoenen. Overal zijn de koopjes! Ik raad dan ook iedereen aan om rond Thanksgiving naar Amerika te gaan. Je hebt dan minder last van toeristen, hoge prijzen in hotels en uitstekende deals. Dan is het absoluut waar voor je geld!

Orlando, Florida

Nadat we ons volgegeten hebben met Thanksgiving en uitgeshopt waren van Black Friday zijn we verder gereisd per trein naar Orlando in Florida. Dit duurde wel 13,5 uur! Tot nu was het reizen per trein plezierig geweest. Maar inmiddels was het onprettig. De stoelen waren minder comfortabel dan wat we tot toen gewend waren. En de rails van de trein waren bijzonder onstabiel. Het voelde een aantal keren alsof je gelanceerd werd met de trein en keihard neerkwam. Een heuse roller coaster. Andere passagiers reageerden hier nauwelijks op, waaruit ik opmaakte dat het ‘normaal’ was. Wel was het prettig dat je overal Wifi had én je eigen twee stopcontacten. Zo kon ik in de trein lekker bloggen of films kijken op mijn laptop. Iedereen deed dit.

We zijn daar een paar dagen gebleven en zijn naar Sea World, Universal Studio’s en Disney World geweest.  Het weer in Florida was echt zomers weer, en dat voor eind november! Ook hier was alles één en al Kerst, Kerst en nog eens Kerst. En als je zo gek bent op Kerst als ik, dan kan je dag niet stuk! En helemaal in Disney World, want dan is het niet alleen sfeervol maar ook zo magisch. Ik mag dan wel 30 worden, maar je kan je wel lekker mee laten slepen en het uiterste halen uit je belevingen. En dat hebben we zeker gedaan!

Chattanooga, Tennessee

Vanaf Florida hebben we een auto gehuurd die we bij één van de vele vestigingen in het land mochten inleveren. Voor maar 50 dollar extra konden we een navigatiesysteem erbij krijgen. Absoluut een noodzaak als je ongepland een rondreis gaat maken, zoals wij van plan waren. En zo begonnen we onze reis richting Tennessee. Elke staat die we inmiddels hebben bezocht was zo anders. Enerzijds verwacht je dat Amerika als land overal hetzelfde is…in grote lijnen dan. Maar dat het zo enorm zou verschillen was voor mij ook een verrassing.  We hadden inmiddels lang gereden door de staat Atlanta en zochten een slaapplek voor de nacht. We stopten bij een grensplaats genaamd Chattanooga. Het is de vier na grootste stad in Tennessee, net over de grens van Atlanta.
Je merkt dat het hier wat meer  ‘Soutern’ en ‘Country’ stijl wordt. Fantastisch! Hier keek ik heel erg naar uit!

Grand Ole Opry

We gingen die avond naar The Grand Ole Opry in Nashville Tennessee. Buiten waren alle bomen mooi versierd met kerstverlichting en er was een Kerstvoorstelling met dames van The Radio City Rockettes. Deze dansvoorstelling is enorm precies en daar wordt ook heel hard voor getraind. Er werd verteld dat wel 500 dames per jaar auditie doen terwijl er slechts plaats is voor een stuk of 50.
Elk jaar treden ze op bij de Thanksgiving Day Parade van Macy’s. Ze zijn enorm populair en het is absoluut de moeite waard om één van hun shows te zien. Je kijkt je ogen uit.

Lost River Cave in Bowling Green, Kentucky

De volgende dag, inmiddels 2 december, zijn we op Carlo’s verjaardag naar Lost River Cave geweest. Dit is een grot van wel 11 kilometer lang in het plaatsje Bowling Green in de staat Kentucky, op ongeveer een uurtje rijden van Nashville. Je krijgt er een tour door de grotten. Omdat het alles sinds Thanksgiving al in Kerstsfeer is had deze tour ook een Kersttintje. We werden zo’n 20 minuten geleid door de mooie grotten en er werden interessante weetjes gegeven. De hoogte van de grot werd ook steeds groter en de ruimte werd steeds wijder en lichter. We kwamen in een groot ondergronds binnenplaats terecht waar alles in een smaakvolle Kerststijl was opgemaakt en een mooi jongerenkoor Kerstliedjes zongen. Als je door de versiering niet al in een Kerststemming was geraakt, dan werd je het nu toch wel. Het was ondergronds ook enorm koud en ook daar waren ze op voorbereid met warme chocolademelk, koffie en thee. Je kreeg ook allemaal een muntje (die ik liever als souvenir bewaarde) om boven de grotten in een café een drankje te nuttigen. Boven de grotten waren ook wandelgebieden en daar hebben we, ondanks de regen gebruik van gemaakt. Je inhaleerde puur natuur. Het was er prachtig.

Santa Claus, Indiana

Mijn tante woont in de staat Indiana. Ze vond het leuk als we ook bij haar langskwamen. Weer een hele andere staat. Deze staat deed me meer denken aan Europa. Het was er moderner dan wat we hiervoor hadden gezien. Wat wél heel apart was, was het plaatsje Santa Claus. Dat is een écht bestaande plaats!
Het begon allemaal toen men heel wat jaren geleden (circa 1850) een postkantoor wilden openen. Ze wilden het Santa Fe noemen, maar deze bestond al. Als grap stuurden ze het verzoek dan in voor Santa Claus en dit werd geaccepteerd.
Steeds meer kinderen stuurden hun brieven voor de Kerstman naar Santa Claus Indiana en zo ontstond er een groep vrijwilligers die binnengekomen brieven beantwoorden met briefpapier en postzegels van de Kerstman uit Santa Claus. Ze verkopen er zelfs 1 dollar biljetten met het hoofd van de Kerstman erop. Ze verkopen het voor 3 dollar. Het is wél een wettig betaalmiddel maar wel zonde om het te gebruiken. Om het plaatsje heen zijn er 3 meren aangelegd genaamd Christmas Lake, Lake Holly en Lake Noel. De straatnamen zijn ook in Kerstsfeer. Er zijn wat kleine attractieparken, golfbanen en campings, allen in Kerstsfeer.

Holland in Amerika

We waren inmiddels in onze derde week. We voelden ons inmiddels aardig thuis in Amerika en kenden de eetgelegenheden en winkels, de motels en de mensen. Daarom vonden we het extra leuk om in de staat Indiana ook het plaatsje Holland tegen te komen! Het is er zo klein, voor je het weet ben je alweer in het volgende dorp. Ze hebben er maar 650 inwoners! Dit gehucht had een molen en verder vrij weinig. Het schijnt dat het vroeger een grote zuivel (melk) productie had. Nu ziet het er wat verloren uit.

Er zijn trouwens meerdere plaatsen in Amerika die Holland heten:

–         Holland, Virginia

–         Holland, Vermont

Champaign Illionois & Chicago – The Windy City

We moesten onze reis voortzetten om onze vlucht vanaf New Jersey weer te kunnen halen. We moesten hiervoor de auto achterlaten in het plaatsje Champaign Illionois en van daaruit de trein weer nemen naar New York Penn Station met een overstap in Chicago. Inmiddels was het enorm gaan sneeuwen, meer dan een meter hoog. Hierdoor had de trein vanaf Champaign een behoorlijke vertraging opgelopen en hadden we onze overstap in Chicago gemist. Omdat het de ‘fout’ van Amtrak was werden we op hun kosten in een luxe hotel overgebracht. We gingen Chicago ontdekken, maar omdat het een zondag was waren hier vreemd genoeg de meeste winkels dicht. Ook hier was het enorm koud en niet voor niets wordt het hier The Windy City genoemd. ’s Avonds zijn we richting The Cloud Gate gelopen. Een gigantisch roestvrijstalen boon midden in het Millennium Park. In het park hadden ze een schaatsbaan gemaakt en met alle mooie kerstverlichting was het heerlijk nostalgisch. Verliefde stelletjes waarvan je jezelf afvraagt of dit hun eerste date is. Echt veel te doen was er niet en aangezien we vroeg op moesten en een lange dag hadden gehad vonden we het mooi geweest en keerden we terug naar het hotel.

Alle seizoenen in één maand

Gelukkig hadden we alles goed gepland en konden we nog enkele dagen genieten van New York. Zo was ons reis-cirkeltje weer rond. Waar we begonnen eindigden onze reis. We hadden in één maand alle seizoenen meegemaakt; lente in New York, herfst in Raleigh, winter in Washington en Indiana en zomer in Florida. Een prachtig groot land met prachtige bezienswaardigheden, mensen en belevenissen.

100_0059

Reizen zonder groep

Van tevoren hadden we gekeken naar groepsreizen maar het idee van geplande stops vond ik benauwend en veel geld betalen om in het tempo van een ander een land te ontdekken trok mij ook niet. Er waren plaatsen waar ik langer zou willen blijven dan dat deze groepsreizen aanboden en korter of niet in andere plaatsen. Wij wilden meer de diepte in en minder aan de oppervlakte blijven. Wij wilden winkeltjes zien waar je anders nooit zou komen en plaatsen die je anders niet tegenkomt.
Onze reis was alles wat we wilden én meer. En dat kon alleen maar zonder vastgebonden te zijn aan andermans schema. Op naar de volgende rondreis!