Angels Landing (Zion NP)

Het is nog vroeg als we de parkeerplaats van Zion NP op rijden. Er is nog genoeg ruimte om te parkeren, maar dat zal gauw veranderen want achter ons komen al weer auto´s aan rijden. We zoeken een mooi plekje voor ons voertuig uit, zodat als wij terug komen onze auto in de schaduw staat en we dus niet in een bloedhete auto stappen. Om even voor 8.00 uur stappen we uit de shuttlebus bij de halte “de Grotto”en beginnen we bepakt en bezakt aan de wandeling naar Angels Landing. We zijn niet de enige wandelaars die de route naar Angels landing nemen, ze zijn er in alle maten en leeftijden.

Schoeisel

Angels Landing (Zion NP)Ook het schoeisel is erg divers. De een begeeft zich op slippers naar de top van Angels Landing, de ander vangt  de klim naar de top aan op  degelijke wandelschoenen en met een wandelstok in de hand. Wij doen het kalm aan, wij zijn n.l. op vakantie en doen dit voor ons plezier. In het eerste stuk genaamd West Rim Trail gaat het licht omhoog, Hele groepen snellen ons voorbij tot aan het eind daar zijn een paar haarspeld bochten die wat steil omhoog gaan. Daar vallen er al een paar door de mand. Nog voor ze aan het echte werk gaan beginnen halen we ze weer in.Het volgende stuk loopt door de Refrigerator Canyon redelijk horizontaal en in de schaduw, dus loopt het daar wel lekker. Aan het einde is het even slikken. Je staat dan aan het begin van de Walters Wiggles.

Een aantal haarspeld bochten met elke keer een stukje pad van een meter of 10 dat redelijk stijl omhoog gaat. Een aardige klim en na elke bocht is het even een korte pauze. Het laatste punt dat nog normaal bereikbaar is heet Scouts Lookout. Hier begint de echte Angel Landing Trail een klim van ongeveer 1 mijl heen en weer. Een klein stukje als je het horizontaal aflegt, maar als je de mensen naar boven ziet klauteren zich optrekkend en vasthoudend aan de kettingen die her en der ter ondersteuning van de amateur bergbeklimmer zijn aangebracht denk je wel even na of je dat laatste stuk wel wilt doen. We rusten even uit en overleggen of we verder zullen gaan. Nu al stoppen is geen optie, dus besluiten we om verder te gaan, want als terug zijn in Nederland is moeten we wel kunnen vertellen dat we op de top van Angels Landing  zijn geweest.

Afhaken

Een deel van de mede klimmers haak hier af. Zij vinden het te gevaarlijk of zijn te moe voor het laatste stuk. Zij vinden het uitzicht hier wel prima. Wij beginnen aan het laatste stuk en sleuren ons via de kettingen omhoog. Gelukkig komen er zo nu en dan tegenliggers zodat er regelmatig gerust kan worden. Om 11.00 uur bereiken we dan eindelijk de beroemde plaats Angels Landing en zetten we ons op een steen met uitzicht over de omgeving. We eten wat en genieten van het adembenemende uitzicht. We maken natuurlijk wat foto’s en vangen uitgerust de terugtocht aan. Deze is een stuk makkelijker, alhoewel het naar beneden lopen een geheel andere techniek vereist. Sommige jongelui maken er een sport van om de Walters Wiggles zo snel mogelijk te nemen. Ze stormen ons onder het slaken van oergeluiden voorbij.

Onderaan de Wiggles komen we ze weer tegen, volkomen uitgeteld en niet meer in staat de ene voet voor de andere te zetten. Het laatste stuk West Rim Trail loop je met de zon recht boven je hoofd. Nog komen we daar mensen tegen die de hike naar Angels Landing gaan doen. Ze vragen nu al of het nog ver is, en ik geef ze een ontwijkend antwoord, wie ben ik dat ik die mensen ontmoedig. Als je bij deze temperatuur alsnog de top wil halen moet je volgens mij een flinke conditie hebben. Om 13.05 uur arriveren we weer bij het punt waar we gestart zijn. Op de picknick plaats steek ik even mijn hoofd onder de koude kraan. Dat had ik wel verdiend. Deze trip zit er weer op. Voor veel bezoekers is het “Been there seen it and never do it again”. Als wij een volgende keer weer Zion bezoeken zullen we hem zeker weer doen.

Angels Landing (Zion NP)

Harm de Weert

Redacteur / Verhalenverteller

Zijn vakanties, samen met zijn gezin, bestonden vooral uit het bezoeken van grote delen van Europa en Noord Afrika. Harm wilde wel eens wat anders. De keuze is uiteindelijk gevallen op Noord Amerika. Na een eerste rondreis, door het reisbureau georganiseerd, hebben er meerdere zelf geregelde trips naar Amerika plaatsgevonden. De laatste jaren heeft de staat Florida de voorkeur. Als er door Harm over vakanties word gesproken, is Amerika vaak het onderwerp.