Ansel Adams (1902-1984) is geboren in San Francisco en tijdens de “grote aardbeving” in 1906, hij was 4 jaar oud, kwam hij tijdens een naschok ten val en brak zijn neus, hetgeen zijn uiterlijk niet ten goede kwam. Als kind was hij muzikaal en interesseerde zich enorm voor de natuur. Hij heeft op jonge leeftijd vele scholen versleten tot hij gedwongen werd zijn laatste lagere school te verlaten vanwege concentratie-problemen en hyperactief gedrag. Zijn ouders besloten toen om de kleine Ansel thuisonderwijs te geven. Zijn vader en tante namen deze taak op zich. In 1914, hij was toen 12 jaar kreeg hij pianoles, hij was een zeer getalenteerd leerling, hetgeen tal van pianisten opviel.

Ansel Adams

Ansel Adams

 

Op zijn veertiende jaar kreeg hij zijn eerste fotocamera, een Kodak Box Brownie, waarmee hij zijn eerste foto’s schoot in Yosemite Park. Fotograferen werd direct zijn tweede passie en hij bezocht gedurende twee jaar foto-cursussen. Hij combineerde zijn passie voor de natuur met zijn hobby fotografie. Hij leefde in die tijd in een enorme tweestrijd; lag zijn toekomst in de fotografie of in de muziek? Ansel hakte de knoop door toen hij 24 jaar oud was, hij werd fotograaf, aangemoedigd door enkele fotografen uit die tijd.

Monolith, the face of half dome

Ansel Adams

Monolith, the face of half dome – Photo Ansel Adams Gallery

In 1927 maakte hij zijn beroemde foto “Monolith, the face of half dome” in Yosemite Valley. Buiten de fotografie zette Adams zich enorm in voor het natuurbehoud in de Nationale Parken van Amerika. Hij sloot zich aan bij een milieuorganisatie, The Sierra-club, die zich verzette tegen ongecontroleerde houtkap en ander natuurbederf. Door het geven van excursies, fototochten en het mobiliseren van de media slaagden zij erin de natuur in de Nationale Parken te behouden en de houtkap te reguleren. Gedurende deze jaren fotografeerde hij vooral in Sierra Nevada, Zion NP en de Grand Canyon.

Group f/64

Ansel Adams, Imogen Cunningham, Edward Weston en vier andere fotografen richtte in 1932 “Group f/64” op. f/64 staat voor diafragma 64, de kleinste diafragma-opening met de grootste scherptediepte. De groep van fotografen propageerde fotografie met maximale scherpte in de foto. Gedurende zijn gehele carrière blijft Adams deze techniek trouw. Hetgeen ook opvalt is dat de fotografen onderling invloed hadden op elkaars werk.

Zone Systeem

Iets wat on-losmakend verbonden is met Ansel Adams is het “Zone-systeem”. In het zone-systeem word de belichting verdeeld in 11 zones, iedere zone is een belichtingsstop. Zone 0 vertegenwoordigd het absolute zwart, zone 10, het hoogst mogelijke wit. Als het zwart 2 stops verwijderd is van middengrijs en als voor wit hetzelfde geld, dan is het resultaat een foto met doortekening in de schaduw en doortekening in de witte partijen. Als het aantal stops meer van middengrijs verwijderd is dan vereist dat aanpassing in het ontwikkel-procédé van de film en in het afdruk-procédé. Lees in tegenwoordige tijd aanpassingen in Photoshop of andere software. Deze belichtingstechniek word ook wel pre-visualisatie genoemd. Het van tevoren weten wat het resultaat zal zijn. Deze techniek word nog steeds op fotovak-scholen onderwezen.

Pearl Harbor

Door de aanval van de japanners op Pearl Harbor raakte Amerika betrokken in de tweede wereldoorlog. Door emotie gedreven werden alle japanners opgesloten in interneringskampen. Dit werd als onrecht gezien door Ansel Adams en vele anderen. Adams bezocht tal van deze kampen en fotografeerde de gevangenen. Hij zette de gedetineerden op de foto met de intentie dat het Amerikanen waren met de enige misdaad hun afkomst. Een ander beroemde fotografe Dorothea Lange benaderde hetzelfde onderwerp met een meer emotioneel karakter. De aandacht van al diegene die voor de gedetineerden in de bres sprongen, is waarschijnlijk hun behandeling ten goede gekomen.

Nationale Parken van Amerika

Het overgrote deel van de fotografie van Ansel Adams beslaat de Nationale Parken van Amerika. Hij was hier zeer actief in in de jaren 1944-1958. Hij bezocht bijna alle Nationale Parken en is hiervoor ook beroemd geworden. Hij maakte foto’s van wijdse landschappen waarin over het algemeen de mens ontbrak. Berglandschappen, rotspartijen, kliffen, sneeuwlandschappen, watervallen, meren, beken en woestijn-landschappen. Ook bomen, wortelstronken, drijfhout, bloemen en planten stonden op zijn repertoire. Zijn werk is herkenbaar door een strakke compositie, exacte belichting, grote scherptediepte, hoog contrast en dreigende luchten. Voor zijn werk ontving hij drie keer een Guggenheim-prijs en in 1981 de Hasselblad Award. 

Mount Williamson - Photo - Ansel Adams Gallery

Mount Williamson – Photo – Ansel Adams Gallery

 

Bekende foto’s zijn Mount Williamson, Sierra Nevada, Californië. Dit was de fotografische speeltuin van Ansel Adams. In de staat Californië zijn meerdere Nationale Parken, allen zijn veel gefotografeerd door Ansel Adams. Eveneens in deze staat is El Capitan in Yosemite NP op de gevoelige plaat vastgelegd. Een andere wereldberoemde foto, door velen zijn beste foto genoemd is Moonrise, Hernandez in New Mexico.

Moonrise, Hernandez in New Mexico - Photo Ansel Adams Gallery

Moonrise, Hernandez in New Mexico – Photo Ansel Adams Gallery

 

Charme en schoonheid 

Veel bezochte parken zijn: Mount Ranier NP, Death Valley NP, Grand Canyon NP, Glacier NP, Yellow Stone NP, Yosemite NP, Yellowstone NP, Joshua Tree NP, Teton NP, Great Smoky Mountain NP, Castle Rock State Park, Crater Lake NP, Sequioa en zelfs Alaska en Hawaii. Ansel Adams discrimineerde geen enkel landschap, hij waardeerde landschap over het algemeen en maakte hier fantastische foto’s van. Ieder park heeft zijn eigen charme en schoonheid en Ansel Adams maakte de wereld daar attent op.

Half-Dome-Merced-River-Winter- Photo Ansel Adams Gallery

Half-Dome-Merced-River-Winter- Photo Ansel Adams Gallery

 

Eind jaren 50 van de vorige eeuw richtte Ansel Adams zich buiten fotograferen vooral op het schrijven van boeken over fotografie. Dit hield hij vol tot aan zijn dood in 1984. Het werk van Ansel Adams wordt in leven gehouden door familie en de Ansel Adams Gallery.

Tekst: Peter Helmich