Finance stage op Wallstreet, NY.

Student fiscaal economie en accounting aan Maastricht University, Melvin Roufs, vertelt aan USA4ALL zijn stappenplan om een Stage in New York te kunnen bewerkstelligen; Samen met mijn vriendin kwamen we 2 jaar geleden al op het idee om binnen onze studie een buitenlandse stage te willen volgen. Vanwege onze liefde voor de USA kwamen we toch al snel weer hier terecht. Ongeveer een jaar voor de start datum van de stage zijn we begonnen met oriënteren. Toen dacht ik nog dat we erg vroeg waren en nog genoeg tijd hadden om een stageplek te vinden en alles te regelen. Uit ervaring kan ik zeggen dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met alles! Ik ben vanaf zo’n 8 maanden van tevoren pas echt actief gaan solliciteren op stageplekken in New York. Dit deed ik vooral door sites van bedrijven met een accounting/finance afdeling te zoeken, de vacatures te bekijken en hierop te reageren als er een passende stage bij stond. Ik had vooraf al het gevoel dat dit vrijwel niks zou worden, omdat je meestal gewoon geen reactie terug krijgt. Ook probeerde ik open sollicitatiebrieven te schrijven als er een e-mail adres beschikbaar was op de website.

Na 4 maanden had ik nog steeds niks gevonden en ik had dus ook nog maar 4 maanden voordat ik zou willen starten. De tijd begon voor mijn gevoel toen echt te dringen. Ik ben op zoek gegaan naar stage bemiddelingsbureaus en kwam al snel uit bij Killroy. Ik schreef me dan ook in bij dit bedrijf, omdat ik het gevoel had dat zij wel een stage voor mij konden vinden. Zij doen dit echter niet zelf maar verbinden je dan weer door met de German American Chamber of Commerce (GACC). Zij verzekeren bijna geheel dat zij een stage voor je zullen vinden, echter is het wel vrij duur om zo’n soort bedrijf in te schakelen. De kosten om alleen al een stageplek te vinden bedragen €1250. Hiervan wordt €530 vooraf betaald en €720 wordt betaald als de stageplek eenmaal is gevonden. Voordat ze konden beginnen met een stageplek te zoeken heb ik eerst een skype interview met een van de medewerksters gehad, zodat zij het proces kon uitleggen, maar ook om mij beter te leren kennen. Ze kijken meteen of je Engels niveau goed genoeg is om een visum te krijgen. Hierna vroegen ze gelijk om een video resume te maken. Hiervoor krijg je een programma van hen en kun je jezelf met de laptop of webcam opnemen, dit schijnt een stuk beter te werken in de US dan enkel een CV afgeven. Eenmaal die video opgenomen gaan zij hun netwerk gebruiken om deze video uit te sturen naar bedrijven met vergelijkbare profielen. Na zo’n 4 weken kreeg ik eindelijk een reactie van een bedrijf genaamd EJ Sterling. Binnen een paar dagen kon ik de CEO van dit bedrijf bellen voor een sollicitatie en hij was gelijk enthousiast en zei dat ik was aangenomen om vanaf september 2015 t/m januari 2016 stage te komen lopen.

Natuurlijk was ik enorm blij en opgelucht dat ik eindelijk de stageplek had gevonden, echter was het nog maar 2 maanden voor de start datum en de rondslomp begint pas echt wanneer je het visum moet gaan aanvragen aangezien dit enorm veel papierwerk is. Wat het visum zo ingewikkeld maakt is dat je naast je stage bedrijf (host company) nog een sponsor company moet vinden die je een visum kunnen verschaffen. Gelukkig is GACC meteen ook zo’n sponsorbedrijf en kunnen zij dit visum voor je regelen. Het visum zelf is ook erg prijzig, vooraf betaal je al €1000 voor een J-1 visum, dat is de classificatie van het stage visum. Wat bij mij voor veel vertraging zorgde gedurende dit proces is dat er steeds veel papieren moesten worden aangevraagd die getekend moesten worden door de stagiair en de stagebegeleider. Mijn stagebegeleider is de CEO van het bedrijf, wat natuurlijk erg leuk is, maar hij heeft wel meer te doen dan enkel papieren tekenen, dus het duurde vaak lang totdat we reactie kregen. Uiteindelijk bleek ook nog dat het bedrijf minder dan een bepaalde aantal werknemers had, en in dat geval is een site visit vereist vanuit de Amerikaanse overheid. Iemand van GACC moest dus gaan kijken of alles er goed uit zag bij mijn host company. Dit kostte natuurlijk ook weer extra geld: €200. Daarnaast moet je ook echt zorgen dat je je documentatie goed in orde hebt. Je moet kunnen aantonen dat je zo’n €1000 per maand hebt om in Amerika te kunnen wonen, je moet papieren van je zorgverzekering hebben en speciale pasfoto’s laten nemen. Bij mij ontstond ook nog eens het probleem dat mijn zorgverzekering geen brief met bedragen wilden tekenen, terwijl dit vereist is om een visum te krijgen. Hierdoor moest ik een Amerikaanse verzekering afsluiten, dat gelukkig ook via het GACC kon, kosten voor 5 maanden €170.

Uiteindelijk was alles geregeld, waarna een van de belangrijkste dingen volgt, een afspraak op een Amerikaans consulaat. Ik koos ervoor om naar het consulaat in Brussel te gaan. Mijn reden hiervoor was dat de wachttijden in Brussel velen malen korter waren dan Amsterdam. Hier een handige site waar de wachttijden van elke ambassade zijn te vinden. Houdt echter rekening met het feit dat indien je in het buitenland naar het consulaat gaat, je iemand moet kennen die in dit land woont. Je moet je paspoort achterlaten op het consulaat, omdat je visa in het paspoort wordt gedrukt. Het paspoort mag dan alleen maar binnen dat land verstuurd worden. Ook de betaling van de afspraak, €152, kan alleen via een bankaccount worden gedaan van dat land. Dus geen buitenlands banknummer kan gebruikt worden. Daarnaast moet je voordat je naar de ambassade gaat ook de zogenaamde SEVIS fee betalen van €162, hiermee sta je dan geregistreerd in een officieel systeem van stagiaires en anderen tijdelijke inwoners. Mijn afspraak verliep gelukkig erg snel en goed, mijn visum was nog geen week later alweer bezorgd. De dag nadat ik mijn paspoort weer in handen had ben ik dan ook meteen met het vliegtuig richting NY vertrokken. Ik ben namelijk al 3 weken later kunnen gaan dan gepland door alle vertragingen met het visum.

Naast de stage en het visum zelf moesten we natuurlijk ook een verblijfplaats in NY vinden. Na veel oriënteren wisten we dat het te duur was om in Manhattan te verblijven, maar we waren wel zeker dat we een kamer met eigen badkamer en keuken wilden, ook al is dat wat duurder. Toen we echt voor een kamer gingen zoeken kwamen we al snel uit bij een site genaamd New York Habitat. De link geeft meteen onze kamer weer, natuurlijk kun je op deze site ook naar velen andere appartementen zoeken. Het enige nadeel is dat je op deze site eenmalige makelaarskosten betaald. Dit is vrij duur, in ons geval eenmaal de maandelijkse huur, maar dit hangt af van hoe lang je de woning huurt. Echter ben je wel verzekerd dat je een fatsoenlijke woning krijgt. Wij betalen met 2 personen $1500 per maand, daar zit dan wel alles in: water, gas, licht, airco, internet, tv en meubels zoals te zien op de foto’s. Onze kamer is gelegen in de wijk Bushwick, Brooklyn. Tot nu toe vind ik zelf dat er in Bushwick zelf niet veel te doen is, echter voor te wonen betaal je een mooie prijs voor een goede en relatief ruime kamer. Daarnaast ben je met de metro zo in Williamsburg of Manhattan. De wijk en ook onze woning zou ik zeker aanraden!

Nu ik eenmaal met de stage begonnen ben en het hele proces heb doorlopen is mijn grootste tip om vooral op tijd te beginnen met alles. Begin een jaar vooraf al met plannen en besef dat het echt een dure onderneming is. Uit ervaring zou ik zeggen dat zelf een stageplek vinden bijna onmogelijk is zonder connecties. Ik zou een half jaar van tevoren GACC inschakelen of een soort gelijk bedrijf, dan is alles zeker op tijd geregeld. Het is ook erg makkelijk omdat GACC alles kan regelen, niet alleen de stage maar ook het visum. Nog een tip is om het vliegticket pas te boeken indien je het paspoort met het visum in handen hebt aangezien de Amerikaanse ambassade tot het laatste moment je visum voor Amerika mag afkeuren, ook al heb je de stage en alles al geregeld.

Nogmaals de kosten op een rij:

Stage bemiddeling: €1250

Visum: €1000

Sevis Fee: €162

Consulaat: €152

Zorgverzekering: €170

Site Visit: €200

Vliegticket(met extra koffer): €750

Makelaarskosten €1400

Huur per maand: $1500

Limburger in New York

Vragen? Mijn mailadres is bekend bij de redactie. Ik houd ook een blog bij voor degene die ons willen volgen!

Bright lights, Big City

Melvin Roufs

Stage in New York