Historie van de luchtvaart tussen Europa en AmerikaDe historie van de luchtvaart tussen Europa en Amerika gaat al een hele tijd terug. Het waren de gebroeders Wright, fietsenmakers van beroep, die het als doel hadden gesteld om als eerste van de wereld een gemotoriseerde en gecontroleerde vlucht maken. Op het strand van Kitty Hawk in North Carolina vlogen de gebroeders Wright met hun “Flyer” slechts 12 seconden en 37 meter. Dit werd aan het einde van de dag verbeterd tot 59 seconden en 260 meter. Dit wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gezien als het begin van de huidige luchtvaart.

Charles Lindbergh, opgegroeid in Minnesota – Verenigde Staten, slaagde er als eerste solo piloot in om in een keer de Atlantische Oceaan over te steken. Hij vloog op 20-21 mei 1927 van New York naar Parijs. Dit was nog nooit eerder gedaan door een vliegtuig met 1 piloot. Lindbergh heeft in zijn verdere carrière veel betekend voor de luchtvaart. Onder andere vastlegging van populaire vliegroutes, vliegtechnieken op grote hoogte en de vermindering van het brandstofverbruik waren vernieuwingen van zijn hand.

[iframe src=”http://www.archief.usa4all.nl/banner/tts/tts_970x90_publish/tts_transair_970x90.html” align=”center” width=”970″ height=”90″]

Het waren echter de Belgen die met hun eigen luchtvaartmaatschappij SABENA al in 1923 een commerciële vlucht vlogen tussen Brussel en het Britse Lympne. Dit was overigens geen passagiersvlucht maar een luchtvracht zending.

Het duurde vervolgens heel wat jaren totdat de echte commerciële luchtvaart op gang kwam. Nederland heeft hierin wel een belangrijke rol gespeeld bij de groei van de luchtvaart. In 1919 richtte Albert Plesman de KLM op. De vliegtuigen die de KLM werden gemaakt door een andere belangrijke luchtvaart pionier, Anthony Fokker. De startte de eerste passagiersverbinding van Amsterdam naar Batavia in het toenmalige Nederlands Oost-Indië.

Vele jaren later, vlak voor de 2e wereldoorlog werd de straalmotor ontwikkeld door Frank Whittle. Dit was een oplossing voor vele problemen in de toenmalige luchtvaart. De vliegtuigen met propellermotoren konden niet hoog genoeg en niet snel genoeg vliegen. Hierdoor duurden vluchten van bijvoorbeeld Nederland naar Australië ruim 90 uur. Met de komst van de straalmotor was deze problemen verleden tijd.

Enkele jaren na de oorlog kwam de commerciële luchtvaart pas echt op gang. Begin jaren ’50 ontstonden de eerste lijnvluchten. De luchtvaart groeit echter nog steeds erg hard. Vandaag de dag zijn er wereldwijd meer dan 100.000 lijnvluchten, per dag wel te verstaan. Het grootste vliegveld is dat in Hartsfield,  Jackson Atlanta International Airport. In 2014 werden hier bijna 95 miljoen passagiers verwerkt. Overigens staan 4 vliegvelden in Amerika in de top 10 van grootste luchthavens ter wereld. Vanuit Nederland gaan er alleen naar de luchthavens in New York al bijna 150 vluchten per week. Luchtvervoer van Nederland naar Amerika blijft een hele belangrijke peiler, hoewel Azië ook erg in de lift zit.

Uiteraard is de luchtvaart niet alleen erg belangrijk voor passagiers, maar ook voor luchtvracht. Er bestaan naast de passagiersvluchten ook alleen maar luchtvracht vliegtuigen. Luchtvrachtvervoer is nog steeds een belangrijk onderdeel voor de luchtvaartmaatschappijen. Luchtvracht wordt namelijk vaak in combinatie geladen met passagiersvliegtuigen, zodat de luchtvaartmaatschappijen ene optimale vulling krijgen van hun vluchten.

Historie van de luchtvaart tussen Europa en Amerika

 

Historie van de luchtvaart tussen Europa en Amerika

 

America Magazine