Het bedienend personeel ontvangt voor haar taak nauwelijks een salaris. In veel gevallen is het bieden van een ziektekostenverzekering en wat andere zaken het enige wat de werkgever doet. Deze bedrijfstak moet het dus vooral hebben van fooien in een restaurant die de klanten geven.
De meningen over de hoogte en in welke gevallen een fooi wordt gegeven verschillen veel van elkaar. Sommigen menen zelfs dat je ook bij een slechte behandeling fooi moet geven. Het hieronder vermelde is natuurlijk niet de wijze waarheid, maar neem maar aan dat het zo in ieder geval heel normaal is:
Voor een uitstekende service wordt gewoonlijk 15 tot 20 procent fooi gegeven, voor een matige service 10 procent en bij slechte tot zeer slechte service 5 procent of geheel niets. Sommige menen dus dat je in geval van slechte behandeling ook een fooi moet geven. Niets is minder waar, in Amerika is het doodgewoon dat service gepaard met het krijgen van fooi en het niet leveren van service gepaard gaat met het krijgen van nul op het rekest.
Taxichauffeurs, gidsen en hotelbedienden geeft u, afhankelijk van de geboden service, een fooi van 1 dollar of meer.
Let wel goed op, in sommige restaurants is de service inbegrepen (service – of gratuity – included). Dan is extra fooi niet nodig. Dit is meestal bij groepen vanaf acht personen.