Amerika en voetbal: een van ‘s werelds machtigste landen en een van ‘s werelds meest populaire sporten. Amerikanen hebben het er niet zo op, zo is het vooroordeel. Een voetbal wedstrijd duurt te lang, er wordt te weinig gescoord, en voor netwerk bazen is het niet lucratief genoeg. Die kunnen namelijk, vanwege de weinige dood-spel momenten, amper reclame uitzenden. Jonge kinderen spelen het wel, maar zodra er andere sporten op hun school worden aangeboden, switchen zij al snel naar het flitsende basketball, honkbal (al is menig Europeaan het daar mee oneens), American football en ijshockey. De professionele MLS league heeft wel enig aanzien, maar om als profvoetballer mee te tellen moet je het toch echt buiten Amerika zoeken. Kortom: Amerikanen vinden voetbal saai. Of toch niet?
83 Miljoen Voor Uitzendrechten
NBC is er van overtuigd dat er wel degelijk een markt is voor voetbal in Amerika. Ze hebben een marketing plan gemaakt om het spel te promoten en het voetbal een groter publiek te laten krijgen. 83 miljoen dollar betaalde de zender voor 3 jaar uitzendrechten van de Engelse Premier League. Dat betekent dat Amerikanen alle 380 wedstrijden kunnen zien op verschillende zenders. NBC Sports’ zender coördinator Sam Flood gokt er, volgens de media, daarmee op dat er binnenkort een “big soccer boom” zal ontstaan in Amerika.
Meer interesse
NBC is niet de enige zender dat voetbal uitzendt. Voetbal is steeds meer en steeds vaker op Amerikaanse televisie te zien. Fox Sports had tot vorig jaar de uitzendrechten voor de steeds populairder wordende Premier League wedstrijden, maar NBC bood simpelweg meer geld. Fox zal nog wel de UEFA Champions league mogen uitzenden, evenals een dagelijkse show en de wedstrijden tijdens het WK van 2018 en 2022. ESPN toonde het meeste interesse in andere Europese landen: zij zenden het EK van 2016 uit, en de vele kwalificatie wedstrijden die daar voor nodig zijn. Ook vind je op ESPN de MLS wedstrijden en de Mexicaanse “Liga MX”. En mocht je net op vakantie zijn tijdens de Ajax-Feyenoord derby, geen zorgen: ESPN zal het uitzenden, net als alle andere Nederlandse eredivisie wedstrijden. Gelukkig maar.
Concurrentie?
Voetbal is dus binnen bijna elke omroep te vinden. Zo zal het ook niet ondenkbaar zijn dat een voetbalwedstrijd zal moeten concurreren met bijvoorbeeld Desparate Housewives of een van de andere populaire shows van datzelfde netwerk. Tel daarbij het online platform op en Amerikanen kunnen 30 wedstrijden per week bekijken, dat komt neer op zo’n 50 uur in totaal. Vergelijk dat eens met 10 jaar geleden, toen er bijna geen enkele voetbalwedstrijd op TV te vinden was.
MLS
In Engeland zullen ze misschien jaloers zijn op wat Amerika straks allemaal kan zien, helemaal als je bedenkt dat het in het jaar voor een groot toernooi, de wereldkampioenschappen, te zien is. De MLS komt daarmee lichtelijk in de verdrukking. Recente pogingen van David Beckham, en eerder die van Johan Cruyff en Pele lijken tevergeefs. Maar toch is de MLS blij met de exposure die voetbal nu krijgt en hopen ze dat de buitenlandse wedstrijden interesse voor de nationale league aanwakkert.
Als NBC daadwerkelijk alle wedstrijden uitzendt, gaat ze ervan uit dat Amerikanen ook naar het minder aantrekkelijke Stoke – Hull of Cardiff – Sunderland willen kijken. Is er echt een podium voor voetbal in Amerika? Wat denkt u?