Alaska in 16 dagen

Dag 1: Amsterdam – Anchorage

De eerste dag, het begin van een avontuurlijke reis door de ongerepte natuur van Alaska. Vandaag zullen we echter nog niet veel van Alaska zien. Hoewel Anchorage, de grootste stad van Alaska, hemelsbreed ongeveer net zo ver vliegen is als Atlanta (7152 km vs 7024 km), is de reistijd echter bijna twee keer zo lang. Er zijn namelijk geen vliegmaatschappijen die rechtstreeks vanuit Amsterdam op Anchorage vliegen. De kans is dus groot dat u eerst naar bijvoorbeeld Atlanta vliegt en dan van daaruit pas naar Anchorage (7024 + 5440 = 12464 km via de kortste route). De Duitse chartermaatschappij Condor vliegt vanaf Frankfurt wel rechtstreeks in negen en een half uur naar Anchorage, dus dat kan een alternatief zijn voor wie tegen de lange vliegreis op ziet.

Na aankomst in Anchorage moet als eerste de huurauto opgehaald worden. De autoverhuurmaatschappijen zitten in de South Terminal van de Ted Stevens International Airport. Aangezien u waarschijnlijk op de North Terminal aankomt, moet u dus eerst met de gratis shuttle bus naar de South Terminal. Ondanks het bedrieglijke daglicht in de zomermaanden, zal het inmiddels al behoorlijk laat in de avond zijn, het wordt dus tijd om uw hotel op te zoeken.

http://www.anchorageairport.com/

Dag 2: Anchorage – Seward

Vandaag gaan we het Kenai schiereiland op, richting het plaatsje Seward. Als eerste is het echter wel handig om wat inkopen te doen voor de komende dagen. Eenmaal buiten de grote stad, zijn er weinig grote winkels waar boodschappen gedaan kunnen worden. In Anchorage zijn diverse grote winkelcentra, maar aangezien we richting Seward gaan kunnen we het beste de winkels nemen op het kruispunt van de Old Seward Highway en Dimond Boulevard. Bij dit kruispunt liggen een Super Kmart, een Walmart, een Sam’s Club, de Dimond Center Mall en een Safeway/Carrs supermarkt. Het is overigens zaak om bij de eerste de beste Carrs of Safeway een Safeway Clubcard aan te vragen. Het scheelt vele dollars bij iedere keer dat er boodschappen gedaan worden. De Clubcard is in Alaska te gebruiken bij Safeway, Carrs en Eagle Quality Centers.

Na het boodschappen doen kunnen we de Old Seward Highway vervolgen richting het zuiden, aan de rand van Anchorage voegt deze zich samen met de New Seward Highway die ons verder naar Seward brengt.

De Seward Highway loopt langs de Turnagain Arm, dit is een zijarm van de Cook Inlet, waar Anchorage aan ligt. Afhankelijk van het tij staat de Turnagain Arm helemaal onder water, of er kan een soort waddengebied te zien zijn bij eb. Er is al menig toerist verdronken die zich bij laagwater op de moddervlaktes begaf en vast kwam te zitten in de zuigende modder, het is dus beter om maar op het vaste land te blijven. Let onderweg op Beluga walvissen in het water en Dall schapen op de berghellingen.

Bijna aan het einde van de Turnagain Arm ligt de afslag naar Portage en de Whittier tunnel, we vervolgen echter onze weg richting Seward, de afslag nemen we over een paar dagen nog als we weer uit Seward vertrekken. Vlak voor Seward ligt de afslag naar de Exit Glacier; Afhankelijk van het tijdstip kunt u ervoor kiezen deze gletsjer te bezoeken, of om het motel op te zoeken. De Exit Glacier is het enige stukje van Kenai Fjords National Park, dat per auto te bereiken is. Vanaf het parkeerterrein is het maar een paar honderd meter lopen naar de gletsjer. De afstand wordt wel elk jaar een stukje groter aangezien de gletsjer zich terugtrekt.

Aangezien Seward een havenplaats is, is dit een zeer geschikte plaats om eens een keer de visspecialiteiten van Alaska uit te proberen. U moet toch zeker eenmaal de zalm of halibut geprobeerd hebben. In de “Small ship harbor” zijn verschillende leuke restaurants, met uitzicht op de vele (vissers)bootjes die in de haven liggen.

Dag 3: Kenai Fjords National Park

Vanmorgen begeven we ons wederom richting de small ship harbor, hier bevindt zich namelijk ook het kantoor van Kenai Fjords Tours, de bootchartermaatschappij waarmee we Kenai Fjords National Park zullen gaan bezoeken. Het grootste deel van Kenai Fjords is alleen per boot te bezoeken. Er zijn verschillende tours beschikbaar, maar om optimaal te genieten van wat Kenai Fjords te bieden heeft is de meest uitgebreide “Northwestern Fjords” tour aan te bevelen. Het is overigens noodzakelijk om de reserveringen voor deze tour al vanuit Nederland te maken, want het kan behoorlijk druk zijn in de zomermaanden.


http://www.kenaifjords.com/
http://www.nps.gov/kefj/

De 9,5 uur durende boottour met Kenai Fjords Tours zal u dicht bij Stellar zeeleeuwen, zee-otters, bultrug walvissen en mogelijk ook orka’s brengen. Het verste punt van de tour is de Northwestern Fjord. In Fjord komen een aantal gletsjers in het water uit, de North Western Glacier zal tot op enkele tientallen meters benaderd worden en met wat geluk zal u stukken ijs zien afbreken en in het water zien storten. Na het bezoek aan de Northwestern Fjord gaan de boot weer richting Seward, maar ook op de terugweg wordt regelmatig gestopt voor walvissen en andere dieren.

 

Dag 4: Seward – Valdez

Vanuit Seward gaan we weer de Seward Highway op, richting Anchorage ditmaal. We vervolgen de weg totaan Portage, alwaar we afslaan richting de Whittier Tunnel. We komen ook langs de Portage Glacier, of althans het meer dat voor de gletsjer is ontstaan. De gletsjer zelf is alleen te zien door een boottocht te maken. Na de boottocht van gisteren naar de Northwestern Glacier voegt dit echter weinig toe.

De Whittier Tunnel is een gecombineerde trein en autotunnel en vormt de enige verbindingsweg over land met het plaatsje Whittier. We moeten vooraf bepalen hoe laat we door de tunnel kunnen, want er kan maar een paar maal per dag met de auto door de tunnel gereden worden.

 

In Whittier gaat u aan boord gaan van de M/V Bartlett, de ferry van de Alaska Marine Highway die een ferrydienst verzorgt in de Prince William Sound tussen Whittier, Valdez en Cordova. De oversteek naar Valdez duurt bijna 7 uur. De ferry gaat maar een paar keer per week, dus hier moet het hele reisschema op afgestemd worden. Onderweg komen we weer langs verschillende gletsjers, weliswaar niet zo dichtbij als in Kenai Fjords National Park, maar toch indrukwekkend.

 

http://www.dot.state.ak.us/creg/whittiertunnel/

http://www.dot.state.ak.us/amhs/

 

Dag 5: Valdez

Valdez is het eindpunt van de Alaska pijpleiding. De 800 mijl lange pijpleiding transporteert de olie die in, het bij de Noordelijke IJszee gelegen Prudhoe Bay, gewonnen wordt. Valdez werd enkele jaren geleden wereldberoemd door de olieramp met de Exxon Valdez, de olietanker die door toedoen van de beschonken kapitein op het Bligh Reef aan de grond liep. De plaats van de olieramp is niet zichtbaar vanuit Valdez, maar de olieterminal van Alyeska Oil, de exploitant van de Alaska pijpleiding, is goed te zien aan de overkant van de baai. Vanuit Valdez zijn er excursies te maken naar de Alyeska olieterminal, de plaats van de olieramp en naar de Columbia Glacier. In 2002 waren de excursies naar de olieterminal niet meer mogelijk vanwege de aantrekkingskracht van dit object op terroristen, maar misschien dat in de komende jaren het weer mogelijk wordt.

http://www.valdezalaska.org/

Dag 6: Valdez – Chitina

Vanuit Valdez gaan we vandaag richting het Wrangell-St. Elias National Park, het grootste nationale park van de Verenigde Staten. Na nog geen 15 mijl wordt de rit al spectaculair, de rit voert eerst door de Keystone Canyon, met daarin twee mooie watervallen, de Horsetail en de Bridal Veil falls. Daarna volgt de Thompson Pass en direct daarna de Worthington gletsjer. Bij de Worthington gletsjer kun je helemaal tot aan de voet van de gletsjer lopen.

Na de gletsjer vervolgen we onze weg in de richting van Glennallen. Er moet wel een keuze gemaakt worden vanaf welk punt u Wrangell St. Elias National Park wilt bezoeken. Er zijn maar twee wegen die het park inlopen, de McCarthy Road en de Nabesna Road. Beide wegen zijn grindwegen en daarbij ook niet al te beste, dus mogelijk mag hier van de huurauto maatschappij niet gereden worden. De McCarthy Road begint in Chitina en leidt naar de oude mijnstadjes Kennicott en McCarthy.

Vanuit McCarthy kunnen weer diverse excursies worden gemaakt naar de rest van park. U kunt er voor kiezen om een van de beide wegen te nemen, maar een andere mogelijkheid is om McCarthy per vliegtuig te bezoeken vanuit Glennallen.

Nabesna road

McCarthy road

Dag 7: Wrangel St. Elias National Park

Vandaag heeft u de gelegenheid om het Wrangell St. Elias National Park te bezoeken.

http://www.alaskayukontravel.com/wrangellsteliaspark.htm

Dag 8: Chitina – Delta Junction

Na het bezoek aan het Wrangell St. Elias National Park gaan we verder richting het noorden. We rijden via de Richardson Highway naar Delta Junction. Onderweg komen we weer langs diverse gletsjers en ook de Alaska pijpleiding duikt regelmatig langs de weg op. Verder is er dicht bij Delta Junction nog een mogelijkheid om een bizonkudde te zien.

Dag 9: Delta Junction – Fairbanks

Op weg naar Fairbanks zult u enige mijlen voor Fairbanks de afslag “North Pole” tegenkomen. Het is de moeite waard om een kijkje te gaan nemen in dit stadje. Het is namelijk in North Pole, Alaska waar de kerstman woont, althans dat denkt de meerderheid van de kleine kinderen in Amerika.

Om dat idee te commercialiseren is er in North Pole dan ook een daadwerkelijk Santa Claus huis. Dit bestaat voornamelijk uit een vrolijk gedecoreerd gebouw met daarin een winkel voor allerhande kerstartikelen. Een aantal dagen per week is er ook een echte kerstman in de winkel aanwezig om de wensen van de kinderen aan te horen. In het stadje North Pole zijn verder de lantaarnpalen gedecoreerd alsof het snoepstokken zijn en in het lokale postkantoor wordt alle post verwerkt die vanuit heel Amerika naar de kerstman wordt gestuurd.

 

http://www.santaclaushouse.com/

De stad Fairbanks is, na Anchorage, de tweede stad van Alaska. Er zijn hier dan ook weer de nodige voorzieningen op het gebied van winkels. Het grappige is dat veel winkels net buiten de stadsgrens liggen, waardoor er geen salestax betaald hoeft te worden voor de boodschappen. Fairbanks heeft verder niet zo heel veel te bieden qua natuurschoon. Wel kan iets te noorden van de stad een bezoekerscentrum van Alyeska oil bezocht worden, waar ook de inmiddels bekende Alaska pijpleiding weer te bezichtigen is. Fairbanks moet vooral gezien worden als startpunt van excursies naar de Yukon rivier, de poolcirkel of zelfs de Noordelijke IJszee bij Prudhoe Bay.

Dag 10: Fairbanks

Vandaag is er de gelegenheid om een excursie te maken naar de poolcirkel en/of de Noordelijke IJszee bij Prudhoe Bay. De poolcirkel kan ook met een prive (huur)auto bezocht worden, mits deze is voorzien van 4×4 aandrijving. De weg (de Dalton Highway) is echter dermate slecht en gevaarlijk, dat dat ten sterkste wordt afgeraden. U kunt beter geld spenderen aan een excursie per bus of vliegtuig, dan aan een autoreparatie of medische kosten. De Noordelijke IJszee is in ieder geval niet te bereiken met een eigen auto. De laatste paar mijl van de weg zijn afgesloten vanwege de oliewinning. Alleen de tourmaatschappijen bieden de mogelijkheid om door te rijden naar de Noordelijke IJszee, of de Beaufort zee, zoals deze officieel heet. De meeste tours naar Prudhoe Bay zijn meerdaagse tours, dus daar moet wel rekening mee worden gehouden in het reisschema indien u dit wilt ondernemen.

http://www.prudhoebay.com/

http://www.alaska-tour.com/evdisplay.cfm?evID=128

Dag 11: Fairbanks – Denali (McKinley Park)

Vandaag rijden we van Fairbanks naar Denali National Park. Fairbanks ligt in vrij vlak terrein, terwijl Denali National Park de hoogste berg van Noord Amerika herbergt. In de ruim twee uur dat u naar Denali toe rijdt, zult u dus het landschap steeds bergachtiger zien worden. De Mount McKinley is bij helder weer ook zichtbaar vanaf Fairbanks, maar niet vanaf de ingang van het Denali National Park. U zult daarvoor eerst een stuk het park in moeten rijden. Rondom het McKinley Park Visitor Center zijn er diverse souvenirwinkels, motels, campings en cabins om te overnachten, maar verder is er niet veel vinden van voorzieningen.

Dag 12: Denali National Park

Er loopt maar één weg door het Denali National Park en die is slechts de eerste 15 mijl door iedereen te berijden. Daarna gaat de weg over in een grindweg en deze mag alleen bereden worden door de tourbussen van de National Park Service. Om Mount McKinley van een afstand te kunnen bewonderen moet er dus een dagvullende bustour gemaakt worden. Het kaartje voor de bus heeft een vaststaande tijd waarop er vertrokken moet worden vanaf het McKinley Park Visitor Center. Daarna mag op iedere stopplaats van de bus uitgestapt worden om in de omgeving te gaan wandelen. Met het buskaartje mag vervolgens in elke volgende bus weer ingestapt worden, mits er zitplaatsen beschikbaar zijn. Ieder kaartje is geldig tot een vooraf gekozen eindpunt.

Geschikte stopplaatsen om Mount McKinley te zien, zijn het Eielson Visitor Center en Wonder Lake. Of deze stopplaatsen ook bereikbaar zijn ligt eraan of de sneeuw op de weg geruimd is. Meestal pas in de tweede week van juni is de weg tot aan Wonder Lake te berijden, Eielson vaak een week eerder. Overigens is de kans dat Mount McKinley ook volledig zichtbaar is, vrij gering. Meestal bevindt de berg zich in de wolken, zelfs als de lucht eromheen helemaal blauw is. Dit komt doordat de berg zijn eigen weersysteem heeft door de enorme hoogte.

Wat u onderweg wel regelmatig kunt zien is wild. Hoewel ook dit niet gegarandeerd wordt, is de kans groot dat u kariboes, Dall schapen en mogelijk ook beren tegenkomt.

http://www.nps.gov/dena/

Dag 13: Denali – Talkeetna

Vandaag maar een kort ritje van McKinley Park naar Talkeetna over een afstand van 151 mijl. Talkeetna ligt ten zuiden van Denali National Park en is het startpunt voor de bergbeklimmers die Mount McKinley willen beklimmen.

Dag 14: Denali National Park

Als het weer het toelaat, dan zal vandaag een hoogtepunt van de reis zijn. Vanuit Talkeetna worden rondvluchten over Mount McKinley en de omringende bergen en gletsjers gemaakt. Bij sommige tours is het zelfs mogelijk te landen boven op een gletsjer.

http://www.talkeetna-aero.com/

http://www.alaskaairtours.com/tours.html

Dag 15: Talkeetna – Anchorage

 

Vandaag gaan we weer terug richting Anchorage. De afstand is rond de 100 mijl, dus dat is slechts een uur of twee rijden. Aangezien de meeste vluchten vanuit Anchorage, richting het oosten, in de avond vertrekken, kan dit de laatste dag van de vakantie zijn, maar u kunt er ook voor kiezen om nog een dag in Anchorage door te brengen om bijvoorbeeld Earthquake park, het Imax theater of het centrum te bezoeken. Als deze dag toevallig op een zondag valt, dan kunt u ook nog de straatmarkt bezoeken.

Dag 16: Anchorage – Amsterdam

De laatste dag van uw reis. In de loop van de ochtend komt u weer aan op het vertrouwde Schiphol Amsterdam Airport.

Mogelijkheden voor verlenging

De meeste mensen gaan voor twee, hooguit drie weken op vakantie. Bovenstaande reis is daarom afgestemd op deze categorie reizigers. Uiteraard heeft Alaska nog veel meer te bieden, dus naast een verlenging door langer op de genoemde locaties te blijven, is het ook mogelijk om een groter deel van Alaska en eventueel Canada in uw reis te betrekken. U moet hierbij denken aan:

  • Juneau, de hoofdstad van Alaska. Gelegen in het smalle aanhangsel van Alaska.

  • Glacier Bay National Park bij Gustavus, bereikbaar per vliegtuig en ferry uit Juneau.

  • Sitka, de oude hoofdstad van Alaska ten tijde van de periode dat Alaska Russische grondgebied was.

  • Cruise door de Inside Passage, hetzij per cruise ship hetzij per Alaska Marine Highway.

  • Een excursie naar de grootste grizzly beren ter wereld op Kodiak Island

  • Katmai National Park

Kortom, er zijn mogelijkheden te over. Het is verstandig u van tevoren uitgebreid te oriënteren op het internet. Van bijna elke plaats en excursie zijn websites te vinden met informatie. Goede startpunten zijn de volgende websites:

The Milepost

Travel Alaska

National Park Service

Alaska staatsinformatie
Anchorage stedeninformatie