Na twee keer in Florida te zijn geweest, 1995 en1998 besloten we nu drie weken in het westen van Amerika rond te trekken met daar achteraan nog een weekje Florida.

Het was een geweldige vakantie voor ons en de kinderen (11-9 en 8jaar)

Zaterdag 28 April 2001

Kilometers: 0

Hotel: La Hacienda L.A.

Hoofdpunten: vliegreis

Eindelijk is het dan zo ver iedereen is vroeg wakker van de spanning. Om 9.00 uur staat opa voor de deur, maar ojee de koffers passen niet in de auto, maar dat probleem is snel opgelost we pakken gewoon onze auto. Een half uur later staan we op schiphol, vertrekhal 3, balie 26 bij United Airlines, pff wat een rij alle koffers moeten een voor een gescand worden in verband met mond en klauwzeer. Daarna krijgen we nog allemaal vragen over de koffers en dan mogen we ze bij een andere rij gaan inleveren om in te checken. Tijd voor winkelen hebben we niet, we kunnen gelijk door het vliegtuig in. Deze is dan wel super, heel veel beenruimte, allemaal een eigen televisie met een videokanaal en koptelefoon. Op de stoelen liggen een kussen en een deken klaar. Uiteindelijk hadden we toch nog wat vertraging om 12.23 uur gaan we de lucht in, in plaats van 11.45 uur, de vlucht duurde precies 8 uur en verliep prima. We hadden als lunch lasagne en vlak voor we gingen landen een lekker warm broodje.

We hadden iets minder dan 2 uur de tijd om over te stappen op Chicago, dat ging maar net met de lange wacht rijen die er stonden. Gauw even vragen of we voor mochten, dan nog met het treintje naar de andere kant van de luchthaven, en uiteindelijk met een half uur vertraging 22.50 uur Nederlandse tijd, gaan we de lucht weer in. Dit vliegtuig valt echt tegen met de vorige vergeleken, geen eigen televisie veel kleinere plaatsen, en vies. Maar na 4 uur vliegen landen we dan toch op L.A., plaatselijke tijd is dan 17.30 uur dat is 2.30 uur Nederlandse tijd, toch een half uur eerder dan schema tijd.

Alles gaat nu heel snel 18.30 uur zet het hotel busje ons af bij hotel Hacienda en we liggen allemaal om 19.30 uur bek af in bed.

Zondag 29 april 2001

Kilometers: 219 miles: 137 L.A – San Diego

Hotel: Motel Inn

Hoofdpunten: Sea World

Natuurlijk zijn we allemaal veel wakker, om 4.00 uur zijn we langzaam aan uit bed gegaan en hebben even een douche genomen, daarna een lekkere plak ontbijtkoek gegeten. Alles weer opgepakt en met het hotel busje weer naar de luchthaven. Daar weer aangekomen het busje van Alamo gepakt om de auto op te halen, dat gaat allemaal heel makkelijk om 6.30 uur staan we dan bij onze rood bruine minivan(Dodge carevan sport) en gaan de rondreis beginnen.

Op naar San Diego naar Sea World, via de Highway 5 en dan even een hotel zoeken (hotel Inn met internet bon) daarna naar supermarkt en uiteindelijk staan we om 10.30 uur bij de kassa van Sea World. Bij een stand kregen we van een super aardige meneer vrijkaartjes voor de kinderen(scheelt 250 gulden). Het was een leuke dag, maar iedereen was erg moe, om 17.00 uur gingen we weer naar het hotel. Nog even eten bij Mac Donald en daarna 19.00 uur gingen de kinderen nog even op bed televisie kijken, maar 5 minuten later sliepen ze als een roos. Zelf lagen we ook om 21.00 uur

Maandag 30 april 2001

Kilometers: 165 miles: 103 San Diego – Anaheim

Hotel: Budget Inn

Hoofdpunten: Disney land

Vanochtend waren we om 5.30 uur wakker en we hadden heerlijk geslapen. Allemaal onder de douche, spullen in de auto, en op naar het ontbijt. We hebben echt zitten smullen van al dat lekkers, wel staande eten want er was maar 1 tafel. Om 7.45 uur zitten we in de auto terug naar Anaheim. Rond 9.30 uur komen we daar aan en gaan op zoek naar een kamer voor 2 nachten. Na een paar kamers bekeken te hebben besluiten we toch maar weer terug te gaan naar het eerste hotel Budget Inn. De kamer was ruim, er was een zwembad bij, donuts en een Disneybus voor de deur. Dat busje bracht ons dan ook om 11.00 uur naar disney wat om de hoek was. We hebben ons daar de hele dag vermaakt, ook was het heerlijk warm overdag. Om 19.00 uur was de parade het was super druk maar wel mooi, we zaten vooraan op de stoep. Na afloop liepen we gelijk naar de bus het was al behoorlijk koud geworden, we waren ook erg moe. Gelukkig hadden we al gegeten op het park en we gingen weer op tijd naar bed.

Dinsdag 1 mei 2001

Kilometers: 0 miles: 0

Hotel: Budget Inn

Hoofdpunten: Diney Adventure

Iedereen begint nu wat te wennen aan het tijdsverschil want vanmorgen vroeg hielden we het tot 6.30 uur vol, gauw even wat boodschappen gedaan en weer snel met de bus naar Disney Adventure, dit is een nieuw park heel anders, wel leuk. We hebben ons daar de hele dag vermaakt, het was er ook niet druk vooral ‘s morgens niet. Allemaal leuke attracties vooral “Soarin over California” dit is net echt deze hebben we dan ook 2 keer gedaan. De parade was ook heel mooi niet met Disney figuren maar een beetje Mexicaans. We hebben maar weer op het park gegeten en na de parade van 19.00 uur zijn we weer met het busje naar het hotel gegaan. De kindertjes lagen om 20.00 uur dood moe in bed, na even giechelen waren ze zo vertrokken en wij 2 uur later ook.

Woensdag 2 mei 2001

Kilometers: 282 miles: 176 Anaheim – Big Bear

Hotel: Big Bear Lake Inn

Hoofdpunten: Familie bezoek

Om 6.30 uur was iedereen weer wakker, gauw allemaal douchen en mooie kleren aan want vandaag gaan we naar B. Om 9.00 uur zitten we in de auto, volgen de 91 naar Riverside om tante I. Het weer valt een beetje tegen na 3 dagen zon, is het nu somber en miezert het. Om 9.45 uur komen we bij tante I aan en ze vind het prachtig. na wat kletsen en een kop koffie gaan we om 11.30 uur onderweg naar Big Bear,. We volgen de weg weer verder de 91 op dan een klein stukje de 10(reden nog even fout) en dan de 38 op de bergen in richting Big Bear.

De temperatuur schiet nu omhoog, na een uur rijden door de bergen wat heel mooi is komen we om 13.45 uur aan in een soort cowboy dorpje 7000 feet hoog(2133 meter). Ze staan ons al op te wachten. We hebben een geweldige dag met ons allen,. Ze laten ons Big Bear zien en Big Bear Lake, het is een heel mooi gebied waar veel geskied word in de winter, de toppen aren nog helemaal wit. om 21.15 uur gingen we doodmoe maar voldaan naar ons hotel. We zijn gelijk ons bed ingedoken.

Donderdag 3 mei 2001

Kilometers: 752 miles: 470 Big Bear – Camp verde

Hotel: Super 8 motel

Hoofdpunten: weer op route komen

Om 8.45 uur reden we weg met een lange rit in het vooruitzicht. We hebben toch maar besloten om niet naar Joshua Tree toe te gaan het is een eind om en volgens M komen we nog veel mooiere cactussen tegen in Sedona dus de route wordt gewijzigd. Eerst de bergen uit naar Barstow via de 247 en dan de highway naar Needles. Rond 12.15 uur gaan we daar de staats grens over en rijden we in Arizona. Langs de weg stoppen we even bij een picknick plek om te eten. We rijden een stukje route 66, halen bij het visitors center wat info op en volgen de 40 weer verder naar Flagstaff. Alles loopt voorspoedig en we besluiten om door te rijden tot even voorbij Sedona, daar komen we om 17.30 uur aan. We hadden een lange rit vandaag met heel veel verschillende weer types van 24 graden naar 7 graden met sneeuw en dan weer 21 graden. We hebben veel gezien, midden in het landschap met bergen staan ineens een paar hotels met eettenten, we kiezen een motel 8 dit keer. Het bevalt ons allemaal zeer goed, er is een popcorn machine een binnenzwembad met jaccuzi, en de hele dag vrij drinken voor de kinderen en koffie voor ons en een donuts ontbijt.

S’avonds eten we bij een soort pizza tentje, natuurlijk nadat er eerst gezwommen is, om 20.00 uur gaan de kinderen en wij om 22.00 uur naar bed.

Vrijdag 4 mei 2000

Kilometers: 261 miles: 163 Camp verde – Tusayan

Hotel: Hollyday Inn

Hoofdpunten: Montazuma Castle – Creek Canyon – Slide rocks – Grand Canyon

Om 6.30 uur is iedereen weer wakker, ontbijten en boodschappen doen en om 8.30 uur zijn we al bij Montezuma Castle. We kopen gelijk een Nationaal park pass daar kan je alle nationale parken mee in (50 $). Het is een klein park waar je een rondje van 20 minuten loopt en dan langs een soort grot komt, in de bergen, die de indianen vroeger gemaakt hebben. Ze woonden daar met 35 mensen, ook zag je af en toe nog een hol. We nemen de 179 richting Sedona dit is een hele mooie weg door de Oak Creek Canyon. Hier zie je allemaal rode bergen het is prachtig, als we langs Slide Rocks komen gaan we lekker de auto uit en wandelen er naar toe. Dit is heel mooi vooral voor de kinderen, het zijn een soort rotsen in een beekje waar je overheen kan glijden, door kan lopen en wandelen. Het is te fris voor een badpak maar met bloten voeten kan al gauw, al snel zijn de korte broeken nat, maar het was wel leuk.

Om 12.30 uur zijn we bij Flagstaff, het is wonderlijk hoe de natuur hier per minuut veranderd, het is echt schitterend. Via de 40 en de 64 gaan we naar de Grand Canyon en even voor 14.00 uur komen we aan in Tysayan. We besluiten om eerst te informeren naar een helikopter vlucht, we kunnen met 19 mensen in een klein vliegtuigje of met ze vijven in een helikopter wat wel de dubbele prijs inhoud. De helikopter trok ons erg, dus op naar het heli vliegveld, we werden gewogen en kregen instructies(ned. talig)en om 14.45 uur zaten we in de helikopter. Een naast de piloot en de rest achterin, “super spannend” daar gaan we, eerst over de bomen een paar minuten en dan ineens zo maar een aardscheur. Het is ongelofelijk als je dit ziet zo mooi en zo diep we hadden niet verwacht dat dit zo mooi zou zijn. De Colorado river zie je er heel mooi doorheen lopen. Hierdoor is de Grand Canyon miljoenen jaren geleden ontstaan en vormt nog steeds. De Grand Canyon is 360 km lan, 1600 mtr. diep en de breedte varieert tussen de 6.5 en 30 km, het is echt geweldig. Na 25 minuten landen we weer en zijn we een prachtige ervaring rijker, die zeer de moeite waard was.

We zoeken een hotel Holiday inn, en rijden dan het park Gran Canyon in. We stoppen bij “mather point” hier kunnen we tot vlak bij de rand komen, wat weer een heel ander gezicht is. Ook stoppen we bij “ijvapai point” wat net zo mooi is, dan rijden we terug naar het hotel. Het hotel wat weer zo luxe is, dat je er net zoveel chocomelk of koffie kan drinken tot je niet meer kan, we gaan er even lekker voor zitten. ‘S avonds wordt het weer Mac Donald’s als om 21.00 uur de kinderen slapen drinken wij nog even koffie in de louche, die is naast onze kamer en om 22.00 uur liggen we zelf ook.

Zaterdag 5 mei 2001

Kilometers: 630 miles: 394 Tusayan – Kanab

Hotel: Hollyday Inn

Hoofdpunten: Grand Canyon – Monument Valley – Glen Canyon – Lake powel

Na een heerlijk ontbijt rijden we om 8.15 uur weg, we rijden nu langs de andere kant van de south rim van de Grand Canyon en stoppen bij wat ze zeggen het mooiste uitzicht punt “Desert vieuw point” er staat een grote uitkijktoren war we natuurlijk op gaan en een laatste blik op de Grand Canyon werpen, het is super.

We volgen de 64 verder een stukje 89 en dan de 160/163 naar Monument Valley het is wonderbaarlijk hoe de natuur steeds verandert, en alles is even mooi. Rond 12.30 uur komen we aan bij Monument Valley “wonderen van de wereld” ook dit ziet er prachtig uit. Omdat dit een navajo indianen reservaat is, is het echt een dorpje wat beheerd wordt door indianen. Monument valley ligt in de staat Utah. We gaan eerst lekker eten met uitzicht op de mooie rode valley, en rijden dan een stuk route over de rode hobbel weg met zeer veel stof. We gaan af en toe ook even bij de indianen stands kijken die langs de route staan, met armbandjes en kettingen. Na een ongeveer een uur verlaten we Monument Valley via dezelfde weg gaan we weer terug, want dat kan niet anders.

Dus de staat Utah weer uit en om 15.30 uur nemen we de 98 richting Page. Hier komen we een uur later aan, we rijden zo de Glen Canyon in met uitzicht op Lake Powell. We gaan lekker lopend de Glen Canyon Dam over en kijken wat rond, het is heerlijk warm zo 24 graden. De Glen Canyon Dam werd gebouwen tussen 1956 en 1963, hij is 457 mtr lang en 212 mtr hoog in 1980 was het de eerste keer dat de dam helemaal vol zat(lake Poell) We willen toch nog wat verder en blijven de 89 volgen naar Kanab. In Kanab (Utah) hebben we een uur tijd verschil het is daar later, maar wij houden het maar op dezelfde tijd voor die ene dag. Rond 18.30 uur komen we in Kanab aan en we zien meteen een mooi Holiday inn hotel en besluiten daar maar te gaan logeren. Kanab is een plaatsje waar honderden western films en series zijn gemaakt. In het hotel verteld een mevrouw dat er een paar mile terug een paar wigwam tenten staan die je mag bezoeken, dus voor het eten toch nog maar even kijken. Er stonden inderdaad wat tenten verscholen tussen de bomen, ook zaten er mensen te eten, we gingen toch maar even heen en zeiden dat we uit Holland kwamen en we kwamen gelijk niet meer weg. Deze mensen hadden een proefproject voor een Japanse touroperator, alles was erg primitief, slapen op een matje op de grond in een wigwam. Er was een grote pan eten gekookt met rijst en kip, we mochten alles bekijken en MOESTEN blijven eten. We kregen een bord in ons handen gedrukt en eten maar, de kinderen werden na het eten gehaald om met bijlen te gooien.

En daarna werd er in de grote wigwam een kampvuur gemaakt, je kon daar zitten op kleden of boomstammen rond het vuur, waarna er nog drie muzikanten kwamen die gezellige country muziek speelden en zongen. Deze mensen waren zo gastvrij en vriendelijk, later op de avond kwam ook nog een oude indiaan verhalen vertellen, toen zijn we weggegaan omdat de kinderen dat toch niet konden verstaan en al erg moe waren. Het was geweldig. In het hotel ‘savonds nog even een was gedaan en we lagen zowaar laat in bed.

Zondag 6 mei 2001

Kilometers: 544 miles: 340 Kanab – Las vegas

Hotel: Circus-Circus

Hoofdpunten: Brice Canyon- Zion Park – Las Vegas

Om 8.30 uur reden we uit Kanab weg via de 98 en de 12 gingen we door de Red Canyons naar de Bryce Canyon, rond 10.00 uur waren we in Bryce Canyon bij Sunrise Point. Daar zijn we even een stukje gaan lopen langs de Bryce Canyon, het was erg mooi je kon nog sneeuw op de toppen zien liggen, het vriest in dit park 200 dagen per jaar. De rotsen worden ook wel “hoodoos” genoemd. Het park is vrij klein en dit is het mooiste uitzichtpunt. We rijden weer terug langs dezelfde weg en op de 89 slaan we nu af de 9 op richting Zion park. Door dit park rij je heen richting Springdale, het is echt geweldig een super mooie natuur, je rijdt eigenlijk een berg af in schitterende kleuren. Het is een weg van 12 mile en het is zeer mooi, bij het infocenter hebben we lekker op een bankje gegeten, met een prachtig uitzicht.

Rond 16.00 uur rijden we via de 15 Utah weer uit, Arizona in,Arizona weer uit, Nevada in richting “LAS VEGAS” waar we om ongeveer 14.00 uur aankomen. Wat een drukte en een hitte (35 graden). We moeten wel even wennen, gauw naar Circus Circus hotel, een hele toer om bij de in check balie te komen. We willen een kamer zo hoog mogelijk en ja hoor boven aan de 35e verdieping, met een uitzicht, echt prachtig vooral ‘s avonds met al die mooie lampjes aan. We gaan eerst snel eten en dan ons hotel verkennen, wat is dit groot, niet normaal met 4000 kamers. Het is echt een kinder hotel, allerlei restaurants, buffets, een hele etage vol met gokkasten waar je natuurlijk steeds door heen moet. Op de etage erboven zijn allerlei gok en speel dingen voor kinderen, ook een circus act is er elk heel uur. Wel moet je overal voor betalen, behalve voor de circus act, je verdwaald zowat zo groot is het hotel. Natuurlijk moet er even gegokt worden door zowel groot en klein. Rond 22.00 uur gaan we bekaf van alles naar onze kamer om te genieten van het mooie uitzicht met de vele lichtjes. We besluiten om maar 1 dag in Las Vegas te blijven dat is voor ons lang zat.

Maandag 7 mei 2001

Kilometers: 114 miles: 71 Las vegas

Hotel: Circus- circus

Hoofdpunten: Las Vegas

We waren laat wakker, dit keer geen ontbijt bij het hotel, dat viel wel tegen. Alles is hier vrij aan de prijs en we besluiten voor vannacht een ander hotel te zoeken buiten de strip en niet zo groot, maar wat blijkt die zijn een stuk duurder dan op de strip, niet te geloven toch. Dan gaan we maar weer naar Circus Circus en vragen daar naar de laagbouw aan de zijkant, en ja we kunnen in gebouw C begane grond , auto voor de deur en lekker rustig.

We gaan een klein stukje met de auto de strip op en dan lopend hotels bekijken, een heleboel mooie hotels staan er aan de strip, maar als je eenmaal binnen bent zie er maar weer uit te komen. Je verdrinkt in de gokkasten waar je steeds door heen moet, je loopt je suf in die hitte maar liefs 35 graden, en wij zijn nog niet zo veel gewend. Als eerste gaan we naar de Venetian een pracht, het is binnen net of je in de straatjes van Venetie loop, het san marco plein een echte canal crande met gondels die nog duurder zijn als in Venentie zelf. De plafonds zijn net echt open lucht zo mooi, enz. Dan Hotel Flamingo Hilton war ze een prachtige binnen tuin hebben met flamingo en pinguïns, in MGM hotel viel het een beetje tegen, alleen een mooie winkel hoek met oerwoud beesten en bomen. In Tropicana waren tijgers, Excalibur is een prachtig kasteel, we zijn zo moe dat we de rest van buiten bekijken. New york is mooi, Parijs is prachtig, Luxor geweldig, we waren door de hitte helemaal uitgedroogd en bekaf.

We gingen lekker in ons hotel een buffet eten, het was heerlijk en we waren weer helemaal bijgekomen. We wilden vanavond nog vier dingen doen dus besloten we de auto te nemen, aangezien ze best wel ver uit elkaar lagen. We gingen eerst naar Treasure Islands waar een leuke piraten show was (buiten) met een hoop brand en een zinkend schip. Daarna reden we naar hotel Rio, dat is even buiten de strip, daar is een geweldige show, Carnaval in de lucht met danseressen en acrobaten en muziek. Aan het einde van de show gooien ze met glimmende kettingen, dat is het natuurlijk helemaal. Na deze show zijn we over de strip naar Down Town Las Vegas gereden, en net als we bij het stoplicht voor hotel Mirage staan zien we de vulkaan uitbarsting, die we graag nog wilden zien. Daarna door naar Fremontstreet die is overkapt en daar is een lichtspel in de lucht, heel mooi, hierna zeuren de kinderen hun eigen rot om nog een keer naar Rio te gaan voor de show van 22.00 uur. Uit eindelijk allemaal weer de auto in en op naar Rio, we komen tenslotte niet elke dag in Las Vegas, we hebben bij elkaar zo 30 stuks kettingen gevangen, een leuk besluit voor een dag in Las Vegas waar de avond temperatuur nog 30 graden is.

Dinsdag 8 mei 2001

Kilometers: 686 miles: 429 Las Vegas – Bakersfield

Hotel: Ramada

Hoofdpunten: Death Valley

Vanmorgen hebben we lekker buffet ontbijt gedaan in Circus Circus, we deden alles rustig aan. Na even zoeken zaten we uiteindelijk om 11.00 uur op de 95 richting Death Valley ook wel genoemd het land waar de bodem in brand staat. Het wordt steeds heter en heter en we rijden langs de mooie punten langs de 190 en 373. We stoppen bij Dantes Vieuw we lopen naar het punt met uitzicht over de hele Valley. Dan stoppen we bij Devil’s Golf Course een verzameling van zoutpilaren, net witte kristallen, daarna rijden we naar Badwater dat ligt 85 meter onder de zeespiegel. Het laagste punt van het westelijk halfrond en een van de heetste plekken op de aarde, nu 43 graden het is echt bloedheet, toch gaan we er even uit en voelen aan het water, het is gewoon warm water en heel zout. We rijden verder en de temperatuur loopt nog op tot 46 graden. We stoppen bij het visitors center, eten in de schaduw en vervolgen de woestijn verder die nog erg lang duurt. Af en toe hebben we het gevoel dat we in een achtbaan zitten door de heuvels, inmiddels loopt de temperatuur terug, en als we Death Valley uitrijden en de 395 op gaan is het 32 graden. Het is inmiddels 17.30 uur, moe van de hitte en het rijden gaan we toch door naar Bakersfield via de 14 en 58 en om 19.30 uur zijn we er. We nemen het Ramada hotel en gaan gelijk naar Mac Donald en dan lekker naar bed, na een lange dag waarin we weer veel gezien hebben.

Woensdag 9 mei 2001

Kilometers: 376 miles: 235 Bakersfield – Fresno

Hotel: Best Western

Hoofdpunten: Sequoia National Park

Om 8.00 uur lagen de kinderen al in het zwembad van ons hotel, want het was alweer 30 graden. Om 9.15 uur vertrokken we via de 58 en 198 naar Sequoia national park. Het was een mooi park met hele grote en dikke bomen. We gingen regelmatig de auto uit, bij tunnel rock is een omgevallen boom waar je met de auto doorheen kan rijden, heel leuk. Er blijken daar ook wel beren gezien te worden, maar goed dat we daar niet gingen eten (wat we eerst wel van plan waren).

Natuurlijk bezochten we ook de General sherman tree, het grootste levende organisme ter wereld. Deze boom is 84 meter hoog, en aan de voet heeft de stam een omvang van 11 meter, de boom groeit nog steeds 1 cm per jaar. We reden rustig aan het park uit en besloten in Fresno te stoppen. Aan de 14 zat een Best Western en om 16.30 uur lagen we daar heerlijk in het zwembad, het was nog 38 graden, ‘s avonds nog lekker bij een pizza hut gegeten.

Donderdag 10 mei 2001

Kilometers: 363 miles: 227 Fresno – Westley

Hotel: Holliday Inn

Hoofdpunten: Yosemiti Park

Na een lekker ontbijt zaten we om 9.00 uur in de auto richting Yosemite. De natuur is weer prachtig groen, het blijft maar veranderen. Na ongeveer 2 uur reden we in het park, de Sequoia’s sloegen we over want die hadden we gisteren ook al gezien, dus reden we naar Yosemite Village. We bekeken daar van alles en natuurlijk de prachtige yosemite falls deze waterval stort 740 meter naar beneden en is hiermee de hoogste van de verenigde staten, een pracht om te zien, en zeer fris van dichtbij. We hebben een lekker stuk gelopen en zijn met de parkbus naar de watervallen geweest. In dit park kan je veel wandel en fiets routes doen, maar met een temperatuur van 35 graden heb je daar niet zo zin in, bij El Capitain hebben we lekker gepicknickt. We hebben de hele weg nog goed opgelet of we een beer zagen, die komen hier erg veel voor, maar helaas is het niet gelukt. Rustig aan reden we eind van de middag het park uit, dat was een weg met een heleboel haarspeld bochten van bijna 2 uur lang, maar wel mooi.

We reden via de 120 en 108 richting Westley en overnachten daar in een Holliday inn, nadat de kinderen lekker hadden gezwommen en we maar weer eens bij Mac Donald’s hadden gegeten.

Vrijdag 11 mei 2001

Kilometers: 270 miles: 169 Wesley – San Francisco

Hotel: Economy Inn

Hoofdpunten: San Francisco

Even na 9.00 uur vertrokken we via de 5 en 580 over de San mateo brug naar San Francisco. We waren mooi op tijd, dus gelijk maar een kamer zoeken, maar dat viel vies tegen, stinkend duur en een kamer met 2 grote bedden hadden ze bijna niet. Na dik een 2 uur zoeken en een rondje San Francisco en een keer over de Golden Gate brug (die je door de mist amper kon zien) hadden we uiteindelijk op 10 minuten afstand van de stad een kamer. Deze kamer was wel wat minder dan het gemiddelde en een stuk duurder(100 dollar) maar we hadden een kamer. Allemaal warme kleren aan want de temperatuur is een stuk minder hier 16 graden. Rond 15.00 uur liepen we uiteindelijk toch in San Francisco, met de Cable Car naar de Lombardstreet. De cable car is een beleving op zich, de hele lange straten die trapsgewijs steil naar beneden gaan en een schreeuwende conducteur, het is een pracht om te zien. Bij de Lombardstreet aangekomen staapen we uit bij “the crookedest street in the world” prachtig om te zien, via de steile straatjes lopen we naar Fisherman’s wharf. Het is een soort boulevard met winkeltjes, heel gezellig. In het water zie je Alcatraz de beroemdste gevangenis liggen. We lopen naar pier 39, een zeer gezellige pier met houten vlonders en overal winkeltjes en eettentjes. Aan het einde van de pier liggen ik weet niet hoeveel zeehonden, een pracht om te zien en te horen.

Al met al hadden we vandaag al weer super veel gezien, alleen jammer dat de temperatuur zo slecht was. Het was echt koud met 15 graden, we aten ‘s avonds bij een Taco bell en gingen daarna naar het hotel.

Zaterdag 12 mei 2001

Kilometers: 225 miles: 141 San Francisco –Santa Cruz

Hotel: Motel super 8

Hoofdpunten: San Francisco – Santa Cruz

Om 9.15 uur zaten we in de auto want we gingen de 49 miles drive rijden in San Francisco, dat was erg leuk we hebben veel gezien want we gingen heel San Francisco door. We begonnen bij de 101, we kwamen op de prachtigste plekjes en uitkijkpunten, die we zelf nooit hadden kunnen vinden. We stopten ook regelmatig en liepen en keken rond, nog even een wandeling bij Fisherman’s warf en pier 39 voor de zeehonden. Natuurlijk naar Lombardstreet en nu zelf het kronkel straatje af (2 x ). De Golden Gate brug was nu super goed te zien, heel mooi vanaf het uitkijkpunt. We reden door Japan town en China town door het Golden Gate Park, waar we lekker gingen picknicken, ook gingen we langst allemaal Victoriaanse huizen echt heel leuk om te zien. Het mooiste punt was toch wel Twin Peaks, van hier uit heb je een prachtig overzicht over de hele stad, tenminste als er niet te veel mist is, want vooral in de zomermaanden gebeurt dat veel.

Wij hadden gelukkig een heldere dag met een super uitzicht. Rond 15.00 uur hadden we de route gereden en besloten we via de 1 (de kustweg) door te rijden tot Santa Cruz. Ook hier was een hotel weer super duur(100 $), dit keer maar een motel8 genomen. Santa Cruz is een soort Scheveningen met een beach boardwalk. ( het laatst bestaande oude pretpark aan de westkust) Het is erg gezellig, maar de stranden zijn bijna leeg van het mindere weer. We lopen er gezellig door (2min. lopen vanaf ons hotel) ‘s avonds maar een burger King voor de verandering, en er is alweer een dag om. Tevens ook de helft van de vakantie, het gaat super snel.

Zondag 13 mei

Kilometers: 405 miles: 253 Santa Cruz – Lompoc

Hotel: Inn of Lompoc

Hoofdpunten: 17 miles drive – Big Sur – San Simeon

Rond 9.00 uur gingen we de 1 weer op om de kustweg te vervolgen, na een uur rijden kwamen we bij Monterey waar we de 17 miles drive route gingen rijden. Deze heeft een prachtig uitzichtpunten over zeehonden, stranden, en rotsen, dus regelmatig de auto uit om alles te bekijken. Na zo anderhalf uur volgen we de 1 weer verder richting Big Sur. We gaan de Bixby creek bridge over (hoog brug uit 1932, 79 mtr. hoog en 213 mtr. lang). We rijden langzaam Big Sur Nationaal Forest in, dit is prachtig aan de linker zijde de blauwe kustlijn en rechts de bergen, regelmatig stoppen we en zien groepen met zeeleeuwen. Het is prachtig om hier te rijden, het begint nu ook iets warmer te worden zo 18 graden. We eten op de rotsen boven de zee en hebben een schitterend uitzicht. Bij San Simeon zien we ontzettend veel zee olifanten op het strand, je kan er tot 2 mtr. afstand bij komen, de kinderen vinden het prachtig. We besluiten de kustweg door te rijden tot het kleine plaatsje Lompoc.

Uit het bonnen boekje prikken we een hotel met een binnen zwembad, voor niet te veel geld . Als we er aankomen weten we niet wat we zien, een super de luxe hotel kamer, een ontbijt zaaltje een verwarmd binnenzwembad , poolbiljart, wasserette, en tussen 17.00-19.00 uur gratis drinken. Dit is echt te gek, de kinderen zijn het zwembad niet uit te krijgen en we gaan dan ook pas om 20.00 uur naar een Mac toe om te eten, als we terug komen gaan we bijtijds naar bed.

Maandag 14 mei

Kilometers: 350 miles: 219 Lompoc – Hollywood

Hotel: Best western

Hoofdpunten: Malibu – Santa Monica

Rond 9.30 uur zaten we weer op de 1 om de kustweg verder te rijden uiteraard langst mooie plaatsen waaronder Malibu, met grote huizen aan het strand. ‘s Middags waren we in Santa Monica een hele leuke badplaats met een peper dure winkelstraat ‘ third street promenade’ met in figuren gesnoeide bomen(palisades park). Het smalle park met palmen langs het strand is leuk om te wandelen, het zit alleen vol met zwervers.

Santa Monica pier is een klein pretpark gebouwd op een pier, en daarnaast een super breed strand waar Baywatch is opgenomen, een heel leuk plaatsje. Tegen 16.00 uur reden we weg om een hotel te gaan zoeken, het was super druk op de weg en tegen 18.00 uur hadden we pas een hotel gevonden. We hebben meteen maar voor twee nachten geboekt, Best Western vlak bij de Universal studio’s. De kinderen nog even zwemmen en daarna eten bij de Pizzahut, om 21.30 uur waren we weer op de kamer.

Dinsdag 15 mei

Kilometers: 58 miles: 36 Hollywood

Hotel: Best Western

Hoofdpunten: Universal Studio

Vandaag een dagje naar de Universal studio’s, heel leuk en natuurlijk overal in geweest, studio tour gedaan ,opnames gezien en langs oude studio’s gegaan, stunts gezien met vuur en aardbevingen en overstromingen enz. Het was erg rustig en we konden overal goed door lopen, heerlijk. We hebben daardoor ook alles kunnen zien, en de temperatuur was ook weer lekker zo 23 graden. Na afloop voor de verandering maar eens bij een Mac eten, de kinderen nog even zwemmen in het zwembad en wij de voorbereiding voor de volgende dag maar alvast doen.

Woensdag 16 Mei

Kilometers: 504 miles: 315 Hollywood – Banning

Hotel: Motel Super 8

Hoofdpunten: Beverly Hills – Hollywood Boulevard – Joshua Tree

Om 9.00 uur zaten we in de auto om de dingen rond Hollywood te bekijken. We begonnen met een rondrit door Beverly Hills, ‘ tour of the stars’ prachtige huizen verstopt achter heg en hek. De route stond in California capitool, daar stond ook bij wie waar woont en de namen, tevens ook oud bewoners, erg leuk om te doen. Rodeo drive, Lucil Balls, Elvis Presley’s huis. Toen de Sunset Boulevard op voor de letters HOLLYWOOD in de bergen, het was erg mistig maar als je goed keek zag je ze, maar als je weer keek waren ze weer weg, dus maar een kaart gekocht in plaatst van een foto gemaakt. Toen naar Hollywood Boulevard een van de beroemdste straten ter wereld. Lekker gelopen over de walk of fame, sterren bekijken de kinderen vinden het prachtig en dan natuurlijk bekende vinden, e lopen zo naar Mann’s Chinees Theater waar we handtekeningen van de sterren op de binnen plaatst bekijken, en de hand en voet afdrukken, erg leuk.

Om 13.00 uur gaan we onderweg naar Joshua Tree Nationaal Park, een beetje vreemde volgorde maar we hebben een dag over omdat we een dag eerder uit Las Vegas vertrokken, dus dan toch maar naar Joshua Tree. Na even pauze en 2 ½ uur rijden via de 10 en de 62 zijn we bij Twenty Nine Palms, de hoofd ingang. We hebben inmiddels de temperatuur van 36 graden weer bereikt, waar een stukje rijden al niet goed voor is. Het was wel erg jammer dat Joshua Tree erg tegen valt, we rijden door het park heen en komen er bij Indio weer uit. Onderweg kwamen we een groep Joshua Tree’s tegen en een groep cactussen en verder een dorre boel, dat waren een hoop kilometers voor weinig moois. Daarna nog een stuk door gereden voor een hotel, maar eerst nog eten bij een Burger king, en uiteindelijk langs de snelweg rond 19.30 uur in Banning (voorbij Palm Springs)een super 8 motel gevonden, niet zo super maar oké.

Donderdag 17 mei

Kilometers: 307 miles: 192 Banning – L.A

Hotel: La Hacienda

Hoofdpunten: Familie bezoek – auto inleveren – koffers pakken

Onze laatste dag in California en wat denk je……. een lekke band, maar het toeval wil dat er 20 meter verder een garage is, dus dat ging toch nog snel, want om 10.00 uur reden we weg van het hotel. We gingen ook nog even langs tante I,. Om 13.00 uur reden we via de 10 richting ons hotel bij het vliegveld, maar dat was nog niet zomaar gevonden plus dat je overal muur en muur vast stond, en dat op een 10 of 12 baan weg. Uiteindelijk om 17.00 uur waren we er, snel de auto leeg halen want die moest om 18.00 uur ingeleverd worden bij Alamo. We zaten er met 2 minuten en alles was zo geregeld zelfs het geld van de lekke band werd meteen verrekend en via het vliegveld gingen we met het busje terug naar het hotel (Alamo-vliegveld- Hacienda).

De kinderen nog even lekker zwemmen en ondertussen de spullen allemaal in de koffers krijgen, dat viel nog niet mee. ‘s avonds aan de overkant van de weg lekker bij Slissler een buffet gegeten, heerlijk een keer geen patat , en om 22.00 uur gingen we allemaal naar bed.

Vrijdag 18 mei

Kilometers totaal gereden in Florida: 877 miles: 548

Verblijf in Florida: Florida Palms

Hoofdpunten: tussenvlucht

Om 5.30 uur ging de wekker, allemaal onder de douche, spullen bij elkaar en de Hacienda bus bracht ons weer naar de luchthaven. Alles verliep voorspoedig en om 7.30 uur zaten we bij gate 68a te wachten. Om 8.00 uur aan boord en uiteindelijk vertrokken we (25 minuten later dan gepland) om 9.00 uur richting Orlando. De vlucht verliep prima we deden er precies 4 uur en 15 minuten over, daarbij geteld 3 uur tijdsverschil maakte de locale tijd 16.15 uur dat we landen. Het ging allemaal wel erg gemakkelijk hier, je hoeft niet eens door de douane we haalde de koffers op, gingen met een busje mee naar Alamo en om 18.15 uur stonden we al in Kissemee, het was bloed heet. Snel de koffers uit de auto en op naar Mac Donalds.

Het was een heerlijk idee dat we geen hotels meer hoefden te zoeken. Al met al lagen we op tijd in bed, allemaal in een eigen bed.

Zaterdag 19 mei

Hoogte punten: rustdag

Vanmorgen heerlijk uitgeslapen en alles lekker rustig aangedaan. Bij Pandorosa gingen we ontbijten, daarna lekker naar de fleemarkt en winkeltjes bekijken. Daarna lekker een poos bij het zwembad gelegen en een tijd in de zon, daarna naar de Florida Mall geweest en ‘s avonds bij Las Vegas gegeten, om 9.30 uur waren we weer thuis, een zalig rustig dagje.

Zondag 20 mei

Hoogte punten: Clearwater Beach

Vanmorgen lekker bij Las Vegas ontbeten, daarna zijn we naar Clearwater Beach gegaan, het was erg druk op de weg, het leek wel of heel Florida naar het strand ging. Na 2 ½ uur waren we pas op het strand en viel de drukte wel mee, het was heerlijk en na 2 uurtjes begon iedereen al aardig te kleuren(de kinderen lagen al die tijd in de zee met een luchtbed) en gingen we weer terug.

Onderweg konden we goed de bos branden zien die vlak bij Kissemee zijn , het stinkt hier ook verschrikkelijk naar brand en als de wind richting ons huisje staat is het mistig van de rook,echt vies.

Rond 18.30 uur waren we weer thuis, nog even lekker in het zwembad en eten bij de pizzahut.

Maandag 21 mei

Hoofdpunten: Disney M.G.M studio

Een zeer warm dagje, vandaag gaan we naar de Disney M.G.M. studio’s. We waren er rond 9.15 uur en als eerste gingen we naar de Tower of Terror, een spookhotel met een lift die een vrije val naar beneden maakt, super gaaf vond ik het en de rest vond het minder. We zijn bijna overal in geweest en hebben bijna alle shows gezien, je hoefde nergens te wachten, hooguit 5 minuten.

Het was alleen wel bloed heet en om 18.00 uur waren we helemaal af en besloten toen weg te gaan en niet de nieuwe show van Fantasmic af te wachten want die was pas om 21.00 uur. Snel bij mac wat eten en daarna de kinderen nog even het zwembad in voor een koele duik.

Dinsdag 22 mei

Hoofdpunten: Animal kingdom

Vandaag vroeg op want we gaan naar Animal Kingdom en die gaat om 8.00 uur open en al om 17.00 uur dicht. Het was weer een geweldige dag en snik heet. Animal Kingdom is een heel mooi park met in het midden de tree of live, een schitterende boom waar honderden dieren in uitgesneden zijn. In de wortels is een bioscoop met daarin een 3-D show met een stinkdier (stinkscheet) een prik in je rug van een mug, en er wordt met water gespoten als er iemand niest. Verder een mooie show van de Lion King, Tarzan, Pochahontas, een rondrit door de jungle, en nog veel meer.

Om 17.30 uur lagen we bij het zwembad maar na een half uurtje begon het te onweren en zacht te regenen. Dus gingen we de nieuwe fleamarkt maar eens bekijken, en kochten daar drie nieuwe koffers die je makkelijk kan voor trekken. Daarna bij mac donald’s gegeten toen ging de regen goed tekeer, rond 21.30 uur waren we weer thuis,

Woensdag 23 mei

Hoofdpunten: Disney Down Town

Een lekker rustig dagje, wat later uit bed en alles rustig aan en om 10.00 uur gingen we naar Las Vegas ontbijten daarna reden we door naar Disney down town, dat was erg leuk en overdag super rustig. Het eerste gedeelte(west side) was echt super de luxe met veel dure winkels.

Het tweede gedeelte (pleasure island) was met eettentjes en bioscoop(24 uur), disco, muziek, hier is het ‘s avonds erg druk. Het derde gedeelte (market place) is meer voor de kinderen, legoland, speeldingen, en allemaal winkels met Disney spullen. Je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het, kerstafdeling, kleding, badkamer artikelen, speelgoed enz. erg leuk om te zien, super slecht voor je portemonnee.

We reden rustig aan terug naar Kissemee waar we nog een ijsje gingen kopen bij een ijskraam die de vorm heeft van een ijsje. ‘s middags doken we lekker het zwembad in, maar zelfs daar was het bloedheet.

‘s avonds bij Las Vegas buffet gegeten.

Donderdag 24 mei

Hoofdpunten: Magic Kingdom

De drie tijdsverschil merken we goed ‘s morgens, niemand is ze bed uit te krijgen, maar het zal wel moeten want op de laatste vakantiedag gaan we naar Magic kingdom. Om 9.30 uur zijn we er, de temperatuur is weer zeer hoog vandaag en de drukte ook. Nu is de fastpass een uitvinding, we gebruiken hem dan ook optimaal want de rijen zijn hier ongeveer 45 minuten lang. Dit hebben we de hele vakantie nog niet meegemaakt. We besluiten zo veel mogelijk attracties te doen die we nog nooit gedaan hebben, of die nieuw zijn.

Op deze manier hebben we niet het idee dat we Magic kingdom al zo vaak gezien hebben, het was dan ook erg leuk, alleen jammer dat de attractie van Winnie de Pooh dicht was vanwege het installeren van de Fastpass machine. De handtekeningen boekjes zijn nu overvol. Om 19.00 uur verlaten we doodmoe het park en gaan nog 1 keer bij Mac Donalds eten, en vanavond op tijd ons bed in.

Vrijdag 25 mei

Hoofdpunten: Vliegreis

Om 7.30 uur gaat de wekker, allemaal onder de douche, spullen inpakken wat nog moet, nog een keer een lekker ontbijt bij Las Vegas.

Om 9.45 uur zitten we in de auto op weg naar Orlando waar we eerst de auot gaan inleveren bij Alamo en de bus brengt ons dan regelrecht naar de vertrekhal van United Airlines(10 minuten) Bij het inchecken blijkt de grote koffer 3 pond te zwaar te zijn dus moeten we spullen gaan wisselen van koffer, het is zo gedaan. De koffer is ook wel erg groot, en doe je er gauw te veel in. Om 11.00 uur lopen we al bij de winkels, rustig aan gaan we met de shuttle naar gate 40 en om 12.00 uur gaan we het vliegtuig in. We hebben weer een vliegtuig met 2-3-2 en zitten gezellig op een rij. Om 12.45 uur (10 min.later dan gepland) gaan we de lucht in richting Chigago. Omdat het weer slecht is onderweg moeten we langzamer en lager vliegen en doen we er ruim 3 uur over in plaats van 2 uur en 20 min. Dus landen we om 15.45 uur vanwege het uur tijdsverschil is het dus 14.45 uur, de volgende vlucht is om 17.10 uur dus we hebben alle tijd, want de gate is tien meter verder en door de douane hoeven we niet en de koffers zijn door gelabeld. Om 17.15 uur vliegen we dan verder richting Holland, met extra been ruimte en een eigen tv voor je zelf.

Na 8 uur vliegen landen we op Schiphol en kijken terug op een heerlijke vakantie.